Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 30 november 2015

Stormen Gorm och höga flöden

Under den gångna natten drabbade stormen Gorm sydsverige. Jag har inte hunnit kika på vad som hånt på mina marker ännu, det får vänta tills det ljusnar men det har inte blåst så mycket att jag märkt det när jag sov.

Stormarna från 2005 och framåt har skapat en stor mängd nya planteringar, fler än vad som skulle blivit med ordinarie huggningstakt. Detta har bidragit till den ökning vi ser bland klövvilt i sydsverige. Det finns helt enkelt väldigt mycket mat nu och en tid framöver.

När man pratar om framtiden så finns det bland många en oro för ökad mängd stormar i ett klimat som förändras. Det kommer att blåsa mer på många håll, men inte i Sverige. Däremot kommer vindar av samma styrkor som vi med jämna mellanrum sett under de senaste 50 åren att slå betydligt hårdare då de generellt set inträffar under vinterhalvåret. Vinterhalvåret kommer i framtiden bli betydligt blötare och mildare än i dag. Blött och milt väder ger höga ytvattenflöden viket gör marken mjuk och effekten i kombination med vind ger oss fler stormfällen. Antagligen i form av högre andel rotvältor än knäckta träd.

Såhär såg det ut i min trakt igår:
Vilket stämmer bra med SMHIs varningar:
Alltså. Vi har massor med vatten i skog och mark, ovan på det har vi haft rejäl blåst under natten och fortsatt friska vindar under dagen. Det låter som om skogsskador är oundvikliga. Frågan är bara var de finns. Min mark är förhållandevis skyddad så jag hoppas slippa arbeta upp allt för mycket vindfällen men man vet ju aldrig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar