Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 1 september 2015

Auktionera ut jaktprylar

På FB finns ett par grupper där man kna köpa och sälja jaktrelaterade prylar. Jag valde i förra veckan att lägga ut lite grejer till föräljning på bruppen Jakt och vildmarksprylar säljes.
Mitt intryck är att det är en juste grupp. Reglerna är ganska tydliga. För säljaren gäller:
Säljarens ansvar
1. I alla annonser skall ett pris anges samt en riklig beskrivning av varan.
2. Säljaren ansvarar för att beskrivningen av sin produkt är absolut sanningsenlig.
3. Auktioner är tillåtna, men då ENDAST i denna grupp och det ska anges startbud samt stopptid.
4. Vid budgivning är det öppen budgivning som gäller i kommentarsfältet. Inga bud via pm.
5. Säljaren har ingen rättighet att stoppa auktioner så länge som buden överstiger lägsta angivna startbud. Dvs är att angivna startbud ska säljaren kunna att tänka sälja sin vara för. Inga dolda reservationspriser tillåts!
6. Säljaren står själv ansvarig för sina produkter och Svensk Konsumentköpslag gäller.
7. Bilar och bildelar är INTE tillåtna på denna sida!
Och för köparen gäller:
1. LAGT BUD LIGGER. Budgivningen är bindande
2. Om du har frågor om varan kontakta då säljaren via pm. SKRIV INTE I KOMMENTARSFÄLTET.
3. Att förstöra andras annonser genom att säga att det finns billigare där och där är förbjudet. Likaså att skriva att produkterna är dåliga mm mm. Om det är så att en produkt skulle vara t ex en kopia men utges för äkta ska ADMINS kontaktas och vi vill at fakta om detta så vi kan konfrontera säljaren.
Vid rena bedrägerier kommer polisanmälan göras.
4. Att skambuda under startbud låter vi bli.
Jag valde att sälja mina varor via auktion. Mina erfarenheter är såhär långt att folk inte har läst reglerna.

Särskilt inte punkt 3 för köpare. Jag fick många kommentarer om att varor går att få tag på billigare på butiken si eller så. Nu gjorde jag tillslut så att jag körde prisjakt och pricerunner på varorna. Gick på lägsta pris och slog av 20%. Detta gjorde att köparen fick varan billigare än hen budat.

Inte heller punkt 1 för köpare var något som köpare brydde sig om. Jag noterade åtskilliga bud som raderades.

Vad lär jag mig på detta?

1: att sätta kortare budtid. Jag hade ungefär 48 timmar. Nästa gång sätter jag 12 eller på sin höjd 24.

2: att göra screenshots på buden när det börjar dra iväg. Tror jag förlorade totalt lite drygt 500 kr i denna vända pga att folk raderade bud.

För övrigt har 5 av mina 6 försäljningar gått helt smärtfritt. Väntar fortfarande på svar från en köpare vilken jag vet har sett mina PM.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar