Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 11 augusti 2015

Vem behöver en stickkniv/dolk?

Jag har funderat en hel del på det där med jägarnas knivar. Ett eggverktyg som verkar säljas tillräckligt bra för att varje jaktgrossist skall bemöda sig om att komma med sin brandade kinakopia på SOG desert dagger är avfångningskniven. Eller kniv och kniv, det är ju frågan om en dolk. Ett stickvapen inte ett skärredskap.

Engelska wikipedia skriver på uppslagsordet dagger (dolk på svenska):
dagger is a knife with a very sharp point designed or capable of being used as a thrusting or stabbing weapon
 Skall man gå till ytterligheter så hittar man dolkar helt utan egg. De kan då vara runda, triangulära eller rektangulära i tvärsnittet utan att den primära egenskapen påverkas. Primäregenskapen är nämligen spetsen. Det finns en sådan extrem på den svenska marknaden, Karesuandokniven kommer den ifrån, den har bara spets och ingen egentlig egg:
Kikar man på ytterligheten bland knivar så har de bara egg och ingen spets. Här är ett exempel:
Om vi nu kikar på jägarnas behov av dolkar/stickknivar. Hur stort är det? Är det rimligt att vi i sverige har minst fyra företag som tar in brandade dolkar? Räcker det inte med de dolkar som redan finns och tillverkas av originalföretag? Hur många använder egentligen en stickkniv/dolk?

Personligen har jag en och den använder jag inte. Jag kan inte motivera att jag skulle gå omkring med den. Jag har behov av en stickkniv/dolk kanske en gång på 300 jakter. Och om jag skall vara ärlig, då klarar jag mig på mina övriga knivar som jag har med mig. Egentligen räcker det med nästan vilken kniv som helst som har ett blad på minst 5 tum (ca 12 cm), vass spets och bra grepp. Jag bär i stort sett alltid med en kniv som uppfyller den specifikationen.

Härom dagen satte jag ihop utrustning på en militär benplatta. Tanken med den var att jag skulle kunna klämma fast benplattan på benet så fort jag gick på jakt och vara säker på att jag fick med det viktigaste. Såhär ser det ut:
benplattan (finska militärens m 05) har jag en ficka med första förband, rep (för drag/koppel) samt latexhandskar. Där sitter även två kniven, dels medelstora fox njall och dels hyfsat stora Fällkniven s1. Den sistnämnda har storleken och utformningen att fungera fullt ut som avfångningskniv/stickkniv. Jag tycker därför att en dedikerad stickkniv är helt överflödigt. Men jag vet att många jägare inte håller med mig utan gärna skaffar en sådan med. Frågan är väl om det är ytterligare en "bra att ha pryl" eller om det är något som faktiskt kommer till användning. Personligen tycker jag att det bara är de dedikerade eftrsöksjägarna som kan motivera en separat avfångningskniv, vi övriga klarar oss på en större vanlig kniv.

Om du nu trots allt känner för att skaffa en dedikerad dolk/avfångningskniv/stickkniv så tycker jag inte att du skall köpa något brandat på jakthandeln utan köpa en riktig från en nischad knivaffär. Då är chansen större att du får något bra samt att du tveklöst får mer att välja på. Knivbutik har ett halvdussin olika på lager och Wanderoo har ett par intressanta på ingång.

1 kommentar:

  1. egentligen klarar man det mesta med en 25kr's morakniv. Jag har slaktat och tagit ur säkert 500 djur med mora och flått 100talet pälsvilt med den samma. Fast det är kul med vackra knivar..

    SvaraRadera