Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 2 augusti 2015

Test: Böker plus tech tool city 2

Böker har genom sin nya knivserie Tech Tool på allvar tagit upp kampen med de schweiziska arméknivarna. Bökers knivar är dyrare men kraftigare. Där vixctorinox och wenger har plast i handtagen har Böker micarta, som är skruvad och lätt kan bytas. Där victorinox har ospecificerat och tunnt bladstål har Böker 2,3 mm Sandvikenstål. Jag har för skojs skull testat ett Böker Tech Tool city 2 mot en Victorinox Ecoline, grundmodell (kostar upp till 285 kr beroende på ÅF). De har grovt sett motsvarande redskap och är i motsvarande storlek.
Jag har jämfört hur de är att rensa fisk med. Där vinner tech tool lätt, bladet är helt enkelt bättre utformat för den uppgiften. Jag har jämfört hur de är att tälja med. Grovtäljning vinner tech tool lätt, vid finlir ät det jämt skägg. Tech tool är något lättare att bryna upp, victorinox problem är att eggvinkeln är tämligen extrem vilket gör den skör.
Nåja. Nu koncentrerar jag mig på tech tool istället. Vi kan börja med att kika på lite grunddata:
Som framgår av tabellen är det en smidig liten kniv, men med en tyngd som ger en rejäl och gedigen känsla. Kniven har en mängd verktyg. Förutom knivblad har den korkskruv, glaskross, bältesclip, sågtandat blad med skruvmejsel samt kapsylöppnare med lite större skruvmejsel. Jag har hunnit testat de flesta verktygen förutom glaskrossen.... I likhet med alla knivar med flera verktyg är den rätt svår att få ren när man tagit ur djur eller rensat fisk. Men som vanligt löser lite sprayad ättika det mesta.
 Jag har testat att ta ur ett par fåglar, tamankor, med den samt rensat något dussin makrillar och plattfiskar. Den uppför sig bra i dessa situationer. Bladformen är väl genomtänkt.
 Till skillnad från victorinox så är tech tools utrustade med bältesclip. Gillar man inte det så kan det skruvas bort. Jag tycker dock att det är en stor fördel.
Knivens linjer är klassiska och tidlösa. Jag tycker att den fångar upp andan från äldre tiders solingenfällknivar, ofta utrustade med två knivblad och korkskruv.

Mitt omdömme landar enligt nedan:


Kort sagt, en kompetent kniv att ha med sig i fickan när man är på jakt. Duger till det mesta.

Bökers tech-tools är numrerade 1 till 4, där variant 1 bara har ett blad och en glaskross i änden. De övriga varianterna har allt fler funktioner där variant 4 utöver blad och glaskross har korkskruv, sax, syl, tång, såg och skruvmejsel med kapsylöppnare samt ett litet sågtandat blad med skruvmejsel. Knivbladen är drygt 7 cm långa och 2,3 mm tjocka vilket är betydligt kraftigare än bladen på Victorinox motsvarande modeller. Knivbladet är härdat till 58-60 HRC. Kort sagt bör knivbladen på Böker tech-tools ha en god prestanda. Alla modellerna har ett clip på sidan som gör att man kan häkta fast dem i fickan och ha dem lätt åtkomliga. Knivarna kostar från 289 kr för den enklaste modellen och upp till 569 kr för den mest avancerade. Wanderoo är distrubitör för Böker i Sverige, där kan samtliga tech-tools beställas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar