Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 12 augusti 2015

Räv istället för grävling

I går kväll ställde jag mig och passade vid ett grävlinggryt. Jag gillar egentligen bäst att jaga grävling med hund men detta gryt ligger allt för nära vägen. 

Efter sisådär en halvtimme hörde jag rörelser i grytet, stenar som rubbades. Av erfarenhet vet jag att grävlingen brukar stå och vädra en stund i grytöppningen innan den kliver fram så jag var koncentrerad på grytet. 

Då såg jag en rörelse i ögonvrån och upptäcker en räv som slinker in i det höga gräset kanske 20 m bort. Ser gräset svaja när den stökar omkring. 

Sedan kikar den fram kanske 15 m bort. Hårkorset finner bogen och jag kramar avtryckaren. Räven sjunker ihop. 

Jag går fram och ser att det är en liten tik i sommarpäls. 

3 kommentarer:

  1. Jag tycker rävarna ska få leva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns väldigt mycket räv nu efter ett par år med mycket gnagare. Täta rävstammar går hårt åt djurs ungar och markhäckande fåglar. Därtill kan nämnas att täta rävstammar ökar risken för sjukdomar hos rävarna. Har fått in en hel del rapporter från olika håll i södra sverige att det finns lite väl mycket rävskabb nu. Sammantaget så tycker jag därför att det är bättre att hålla nere rävstammen så att vi har en mindre, men frisk och sund, rävstam.

      Radera