Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 16 augusti 2015

16 augusti

Uppe före tuppen. Först när jag stått i tornet en kvart gol traktens första tupp. Sedan stämde de övriga gårdarnas tuppar in en efter en. 

Såg tre rådjur nästan direkt. Men hållen var långa och djuren inte möjliga att könsbestämma pga dåligt ljus. Bara att vänta. 

Noterade en get ungefär 200 m bort. Började locka. Kidets kontaktläte funkade och när hon började röra sig mot mig dök en bock upp. Övergick till hetsläte och bocken var klart intresserad. 

Vinden idag är relativt frisk så när djuren blrjade närma sig min medvind höll jag upp. De stannade. Såg sig omkring. 

Det var som om hypnosen brutits. 

De rörde sig åt sidan. Geten stack in i en tätning och bocken lade sig ner. 

Hmmm. Läge att smyga?

Bocken låg kvar medan jag kikarspanade efter en bra smygväg. Svårt, verkligen skitsvårt med denna vind. 

Väntan. 

Och där kom några vindbyar från ett helt oväntat håll. Bocken vädrade. Reste sig och kilade in i samma tätning som geten. 

Jaja. Det blir fler tillfällen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar