Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 12 juli 2015

Jakt och krig

Jag funderar ibland på hur krig påverkar jakt och djurstammar.

För afrikas del har jag på flera ställen stött på hur stridande rebeller (oftare rebeller än regeringstrupper) systematiskt skjuter djur som elefant och noshörning för att sälja till asiatisk naturmedicin och därigenom finansiera sitt uppror.

Vi vet att den jaktintresserade flygvapenchefen Herman Göring försåg sina piloter med drillingar i överlevnadssyfte ifall de skulle störta och behövde ordna mat. En ickejägare skulle aldrig tänkt så.

I norge, mitt under ockupationen under brinnande krig, ansåg ockupationsmakten att det var en bra idé att plantera in myskoxar i Dovrefjäll.

Men vad händer med mellanösterns viltstammar just nu?
Vad sker i IS kontrollerad områden?
Hur påverkades jakten i Sverige av att den rkingliggande världen låg i krig i början av 1940-talet?

Den sista frågan tänkte jag utforska genom att gå igenom den årgång av Svensk Jakt jag fyndade på en loppis igår. Det var årgång 1942, i halvfranskt band. Här är en av annonserna jag ramlade på när jag bläddrade i den:
Sedan skall jag kolla med min kollega Annas på jobbet. Han flydde från Syrien härom året, kanske vet han något om jakten där, men antagligen inte. Han jagar inte och verkar inte ha så bra koll på jakt över lag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar