Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 22 juni 2015

Typexempel på dåligt omdömme

Jag har fått denna bild i fb-flödet åtskilliga gånger de senaste dagarna. Både från privata vänner och i jaktgrupper. 
Reaktionerna har genomhående varit fördömmande. Och jag håller med om att det är en olycklig bild. Där finns inget som hedrar djuret, det är besegrat och förnedras. 

När jag försökt föra en diskussion om den bakomliggande kontexten så har själva bilden blockerat alla sådana möjligheter. För icke-jägaren spelar bakgrunden inte längre någon roll. Obehaget bilden skapar gör att det helt enkelt inte går. 

På grund av bilden spelar det inte öängre nåhon roll om:
-djuret skjutits med bedövningspil
-djuret var gammalt och ilsket och gjort sitt avelsmässigt

Det spelar inte någon roll om jägarna betalat flera 100.000 dollar för att fälla djuret. Pengar dom går direkt in i skötseln av parken/reservatet eller till lokalbefolkningen. Bilden förblindar. 

Så stark kan effekten av en bild vara blan intelligenta människor. För de vars reaktioner jag tänker på är intelligenta och empatiska. De är även kritiskt tänkande. 

Detta måste vi bära med oss när vi sprider bilder från våra jakter. För sprider vi bilder som väcker sådan här avsky så raderar vi sakta men säkert den höga jaktacceptans dom idag råder i Sverige. Och gör vi det kan vi räkna med framtida inskränkningar i jakten. 

Det tycker jag inte att nåhon bild är värd. Så tänk er för är ni snälla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar