Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 19 maj 2015

Test: två fällknivar från Spyderco och Böker

Denna gång har två lätta och välgjorda knivar testats. Det rör sig om knivar från välkända amerikanska Spyderco samt tyska Böker. Jag har haft de i ett par månader och använt de i lite olika situationer. Gemensamt för dem är att båda är tillverkade i lätta material och ligger lätt i fickan.
Som synes på bilden så har Spydercon ett rätt extremt spearpointblad medan Bökern har ett utpräglat flåformat blad och ett ganska tunnt handtag. Om vi  går vidare och jämför hårddata för knivarna så ser det ut såhär:
Det är fina material och bra kvalitet på båda knivarna. De är båda av "mellanstorlek" och Spydercon får betraktas som top of the line i material och finish medan Bökern ligger i den högre delen av mellanklassegmentet, mycket beroende på en lätt känsla av sladdrighet som uppstått i jakten på gram. Bökern är egentligen en kniv från iatlienska Fox Cutlery designad av Jens Ansö, men den säljs även brandad av Böker. Betygmässigt så får de båda två mer än väl godkänt, och funktionsmässigt kompletterar de varandra väl:
Båda ligger fint i handen. Spydercon kan greppas en bit ner på bladet vilket gör det till en väldigt hanterbar kniv trots den utpräglade spetsen. Bökern som en aning låg i handtaget, även en aning liten och då har jag definitivt inga dasslock utan mer kontorshänder:
Hur som helst var det en trevlig bekantskap som liksom Spydercon har fick clip i bakändan. Och bara för sakens skull så slänger jag med ett par bilder på knivarna från helgen då jag använde dem vid fiskrensning:

Sammanfattningsvis så kan jag bara konstatera att det är två trevliga knivar. Spydercon känns lite robustare och mer allroundbetonad medan Bökern är en utpräglad flåkniv. Jag kan med gott samvete rekommendera dem båda.
________________
Jag kom över Spydercon som ett inbyte från Wanderoo, men det är knivbutik.se som är bäst på Spyderco i Sverige. Skulle tro att utpriset på Spyderco sage i det utförande jag har ligger på i runda svängar 1500 kr, eventuellt något mer.
Böker Plus Zero tar Wanderoo hem på ett par dagar. Wanderoo är klart bäst på Böker i Sverige och hans utpris ligger på i runda svängar 700 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar