Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 17 april 2015

Stenmurkla

För mig är jakt en del i min strävan efter självständighet och för att bli självförsörjande. Därför kan jag under jakt stanna upp och fylla fickorna med kantareller om jag går på sådana. Därför känns fyndet av en massa stenmurklor som något som hör till mitt jaktliga liv. 

Stenmurklan är giftig men inte lika giftig som övriga murkelsorter i sverige. Man kan göra den ätbar och tämligen giftfri genom att antingen torka därefter förvälla den eller förvälla den två gånger direkt. Jag gjorde det sistnämnda med de litrar stenmurkla jag fann under min vildsvinsskadeinspektion med hundarna tidigare idag. Jag förvällde svamparna 2 gånger 10 minuter i rikligt med vatten. Därefter har de runnit av och nu är de infrysta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar