Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 14 april 2015

Några tankar kring hetsen mot samer

För ett tag sedan kritiserades SNF, Rovdjursföreningen, WAS mfl för att legitimera hat och hets mot samer. Grundorsaken är att det finns en konkurrenssituation mellan renar och rovdjur. Jag skrev lite om det (här och här). Det var lätt att visa att det även efter administratörernas städning fanns kvar fragment av hat. Framför allt i form av skarp kritik av renskötseln som fenomen.

Jag blev bemött när jag påpekade detta. Fick frågor som handlade om ifall det var rasistiskt att kritisera renar.... Poängen är att renskötsel och samisk kultur är synnerligen intimt förknippade. I en dokumentär på SR konstateras att:
Renskötsel är mer kultur än näring.
 Varför? Jo, det finns väldigt lite pengar i renskötsel sett till vinst och möjlighet att ta ut en normal timpeng. Att renskötseln omsätter till synes stora belopp är en helt annan sak. I ingressen till programmet kan man läsa:
– Jag vet inte om jag törs, tänk om jag ångrar mig, säger Per-Ola Blind som de senaste åren alltmer börjat tvivla på om han orkar att fortsätta jobba heltid med renskötsel. Det är tungt och kostar mer än det smakar. Men vågar han bryta med arvet? Familjearvet, att han som äldste sonen fick ta hand om renflocken när pappa dog, och det samiska kulturarvet.  Hans lillebror Nisse var för ung för att ta hand om renarna, nu jobbar i gruvan och tjänar bra med pengar. Renskötseln är mer en livsstil än ett jobb, tycker bröderna. 
Hela kopplingen renskötsel och samisk kultur visas än tydligare i en annan SR dokumentär. Där kan man i intressen läsa:
Rennäringen, menar hon, är en viktig samisk kulturbärare. Därför fortsätter hon att leva som renskötare, trots att näringen hotas av expanderande skogsbruk och planer på nya gruvor.
Många jägare, kanske framför allt i södra Sverige, var skadeglada när SNF, Rovdjursföreningen och SNF kritiserades. Men när det häro veckan visade sig att fem samebyar inte registrerat 600 fällda älgar tog det hus i helvete och samerasistiska element inom jägarsverige bubblade upp i sociala medier:
För min del spelar det ingen roll vem som fuskar och fuljagar. Det är lika djävla illa om en sameby strunat i att anmäla sin avskjutning som att ett jaktlag (eller älgskötselområde) i Halland skulle göra samma sak. Jag blev dock lite förvånad över länsstyrelsens uttalande:
– Som systemet med älgförvaltning är uppbyggt finns det inte någon påföljd som kan utdömas, säger Roland Saitzkoff, jakthandläggare på länsstyrelsen i Norrbotten till P4.
I södra sverige är det inte ovanligt att jaktmarker som inte rapporerar in sin avskjutning helt enkelt inte får någon avskjutnign nästa år. Jag kan inte förstå att det skulle vara någon skillnad i norra sverige. Om de fem byarna inte får några licenser för 2015 skulle byarna nog snabbt som fan inkomma med sina redovisningar och fällavgifter. Åtminstone var det vad som hände i Halland härom året när länsstyrelsen gjorde på det viset där...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar