Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 1 april 2015

Åsa Romson (mp) kör på jägarexamen!

Bilden är länkad från wikipedia.

I helgen gick Åsa Romson en intensivkurs för jägarexamen på Dylö Bruk. Upplägget är exklusivt, teori varvas med förstklassig mat. Gästerna anländer fredag eftermiddag för en inlendande lektion ytterligare teori har man hela lördagen och söndag förmiddag. På söndag eftermiddag görs provet, teoridelen av jägarexamen. Dyldö bruk har ett kök av mycket hög klass och fokus ligger lika mycket på en gourmetupplevelse som på kursen i sig. Skam vore det väl annars med tanke på att kursen kostar 20.250 kr ex moms per person* och att Dylö Bruk under många år funnits med i White guide. Tanken är att eleverna skall kunna lämna bruket söndag eftermiddag med teorin avklarad för att kunna återvända någon helg senare för en helg fylld med skytte och minst lika god mat. Så gick det dock inte för Åsa Romson, fil dr i miljörätt. Hon berättar för Huvudstadsbladet varför hon körde på teorin som alla kritiker säger är för enkel:
Det var fåglarna, berättar Åsa. 
Jag var inte beredd på att man skulle behöva plugga in en massa fåglar. Jag menar jakttider, metoder och vapen är väldigt logiska men fåglarna är ju helt omöjliga för en sådan som mig som saknar bildminne. Och vad sjutton, en fågel är ju bara en fågel. Det är ju bara att skjuta när man ser dem, inte sant?
Om det nu kan vara någon tröst så är det väldigt många som tycker att just frågorna om fåglar är särskilt svåra. Åsa är dock seriöst bekymrad:
Hur skall jag nu göra? Jag hade ju planerat att skyddsjaga säl nu i vår. Jag menar jag hade ju gett Naturvårdsverket särskilda instruktioner om att det skulle bli tillåtet att jaga säl från båt utan att man skulle behöva stänga av båtmotorn. Jag menar, min båtmotor är ju så svårstartad så det passar mig perfekt. Och jakträtt har jag ju. Jag är ju staten och har alla statens vatten, kobbar och skär till mitt förfogande.
 När Huvudstadsbladet frågar Romson om hon verkligen trodde att hon skulle hinna jaga något även om hon fick sin examen direkt efter påsk svarar hon:
Äh, det där med vapenlicens är väl ingenting. Jag bjuder bara Morgan (förtydligande: Johansson (s), justitieminister) på lunch och sedan så instruerar han Peter (förtydligande: Thorsell, ansvarig för vapenfrågor) på Polismyndigheten så är det ordnat på ett litet kick. 
 Livet är inte alltid en räkmacka, och vi önskar Åsa lycka till med nästa försök att klara teorin.

Läs mer HÄR.
_________________
*Enligt statsrådets pressekreterare står miljö- och energidepartementet för kostnaderna som ett led i ministerns kompetensutveckling. Detta innebär även att hela helgen klassas som arbetstid.

1 kommentar:

  1. Äntligen ett skämt värt namnet :)
    Så dumt det kunde varit sant

    SvaraRadera