Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 6 mars 2015

Komplicerade knivsamarbeten

Jag är van vid att hitta kinesiska kopior på kända märken. Det kan röra sig om fulkopior där designen är densamma men finish och material är undermålig. Det kan röra sig om samma knivar fast omärkta, helt enkelt därför att fabriken som anlitats gör några extraknivar som inte märks upp. Det kan röra sig om nonamedesign som förses med kända tillverkares etiketter. Och det kan röra sig om kända knivar som kopieras och brandas på beställning, i sverige är nog Jaktkits blåkopia på Fällkniven F1 den mest kända, den kniven går under beteckningen knv1. 

Det finns även andra märkliga sammanhang. Jag har sett en hel del knivar tillverkade i 440a, b eller c alternativt 420 stål från olika märken men med samma design. Flera tyska märken arbetar så i sina lågprisserier. Tänker på Böker, Linder och Herbertz, gamla fina tyska märken som nuför tiden outsourcar sin produktion till nästan 100%. Det är inte mycket som faktiskt tillverkas i Solingen längre...

Jag har ett par av knivdesignern Jens Ansös fina knivar. Dels Spyderco pingo och dels en kniv som heter Zero. Zero är intressant efterso den finns utgiven av två olika tillverkare. På bilden ovan ser ni min Böker Plus Zero. Nedan ser ni Fox Cutlerys version av Zero. Jag tror att Fox var först. De är belägna i Maniago i Italien och Bökers version ingår i serien Böker plus italy. 
Materialet är detsamma, bladet är tillverkat i det fina stålet N690, härdat till 58-60 HRC och handtaget är i glasfiberförstärkt polymer. Priset hos ÅF i sverige är ungefär detsamma, det ligger runt 600 kr. Kniven ligger fint i handen och förefaller vara en finfin flåkniv. Jag återkommer med en formell recension framöver, denna gång nöjer jag mig med att konstatera att knivföretagens olika samarbeten och produkter är en riktig djungel att förstå sig på, även för oss som är riktigt intresserade....
______________
Wanderoo försåg mig med Böker plus zero, Tommy tar in den om ni ber honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar