Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 17 februari 2015

Test: två vanliga och en extrem fällkniv

Dags för en ny test i min serie med fällknivtester. Denna gång recenseras tre olika fällknivar, två konventionella och en extrem.
Knivarna som testas är från vänster:
Böker Magnum Karambit Alpha Kilo
Ka-Bar Dozier folding hunter
Buck Bantam BHW (finns en lite kortare variant som heter BLW också)

Alla tre knivar ligger i det lägre prisregistret när man söker användningsbara knivar för jakt, de kostar  i runda svängar 2-350 kr per styck. Ka-Bar och Buck är konventionella knivar medan Böker Karambit är en extrem kniv. Ursprungligen är knivtypen sydostasiatisk och man håller den så att den skall likna en klo på ett kattdjur:
Jag håller den egentligen fel, man skall sticka lillfingret genom ringen. Men jag ville ha rörligheten för att kunna arbeta med att öppna skinnet på de två grävlingarna som jag testade knivarna på.

Vi kan börja med att kika lite på knivarnas tekniska specifikationer:
Som ni ser av tabellen så rör det sig om tre knivar av medelstorlek även om Ka-Bar Dozier Folding Hunter drar ner åt den mindre storleken i mediumregistret. Alla tre är lätta och smäckra med låsning på bladen vilket är ett måste i jaktsammanhang. En enkel betygsättning utifrån omhändertagande av två grävlingar ser ut såhär:
Som framgår av betygen så frå samtliga knivar sammantaget godkänt. Buck och Ka-Bar är tämligen ordinära även om bucks spetsighet gör den bättre för sotning medan Ka-Bar har en design som gör den väldigt lättarbetad. Jag vet inte hur Ka-Bar är härdad men den tappad skärpan relativt fort, å andra sidan var den extremt lättslipad. Att göra den så vass att man kan raka sig med den var inga problem alls.

Karambiten var rätt udda att arbeta med. Det tog en lite stund innan jag kom överrens med den men när jag väl gjort det gick det nästan lika lätt att öppna upp buk (och skinn inför flåning) som med en konventionell buköppnare. Skillnaden ligger i att Karambiten är spetsig. Detta har både för och nackdelar. När man skall flå pälsvilt som saknar köttvärde går det extremt snabbt, men när man flår matvilt finns det en överhängande risk att man skär i kött och i värsta fall inälvor. Karambiten skaffade jag i utvärderingssyfte och jag är nöjd med den. Den kommer definitivt att användas mer, dock inte så mycket att jag investerar i en finare än den lågprisvariant jag har nu.

Buck Bantam finns i två storlekar. Jag har här testat den större (BHW) och den var godkänd. Det är en användbar kniv ävenom jag upplever den mindre (BLW) varianten (som jag gav mina barn i julklapp) som lite stadigare. Den stora är dock prisvärd.

Ka-Bar Dozier folding hunter är nog den fällkniv för jakt som jag testat hittills och som jag upplever som absolut mest kniv för pengarna. Det är en väldigt kompetent liten fällkniv till ett bra pris.
___________________________________
Om du är intresserad av de testade knivmodellerna så har knivbutik Ka-Bar Dozier i sitt sortiment,  Antagligen kan Tobias ta in Buck Bantam också.
Wanderoo är den butik i Sverige som har absolut bäst priser och service vad gäller Bökers sortiment. Är du nyfiken på Böker Magnum Karambit Alpha Kilo så kan Tommy ta in den för lite drygt 200 kr + frakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar