Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 16 februari 2015

Rätt ammunition till rätt situation

Det finns många parametrar som skall stämma när man jagar. En är att det är bra att ha rätt ammunition vid rätt situation.

Under det gågna jaktåret har jag skjutit ett tiotal vilt med min grytrevolver. Det har rört sig om jakt med ställande hund respektive grytjakt. Bytesdjuren har varit grävling och räv. Inledningsvis använde jag höghastighetsammunition, men den har gjort genomslag varje gång. Så härom dagen valde jag att ta med en sub-sonic ammunition istället.

Igår flådde jag grävlingarna och i båda grävlingarna hade kulan gått genom skallben och hjärna för att fastna mot skinnet på halssidan. Kulorna påträffades alltså ungefär vid struphuvudet i båda fallen. Det måste ses som en perfekt kula för ändamålet. Den avger all sin energi i djuret och blir inte farlig genom att gå genom djuret. En kula jag kommer att använda framöver och rekommenderar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar