Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 19 februari 2015

Prishöjningar att vänta?

Jag tror att vi står inför en ganska kraftig prisjustering uppåt inom jaktsegmentet. Dollarns värde i jämförelse med kronan har stigit successivt men markant under det gågna året:
Som framgår av grafen så har dollarn stigit från ungefär 6.40 till 8.40 på 12 månader. Det är en kraftig ökning som jag tror att våra handlare inte kan undvika att svara på. Jag tror därför att vi snart kommer att se höjningar på upp till 20, kanske till och med 25% på de produkter som handlas med i dollar. Eventuellt kommer handlarna att höja varor som handlas med i Euro eller annan valuta mer än motiverat för att inte behöva chockhöja dollarprissatta varor allt för mycket.

Jag funderar på vilken valuta kinatillverkningen tar betalt i. När man som privatperson handlar från Kina är det US-dollar som gäller. Men hur är det för alla andra? Vilka prishöjningar kan vi förvänta oss på merparten av jaktkonfektionen (som ju sys upp i Kina)? Eller elektorniken som radioapparater, åtelbelysningar, foderspridare, vapenlampor, åtelkameror mm?

Vi får se. Men snart ser vi nog den helt ofrånkomliga prishöjningen. Och likt bensinpriset så kan det nog på många ställen tänkas ske utan förvarning...

Själv har jag inte gjort några dollarbaserade utlandsbeställningar sedan dollarn korsade 7 kr strecket.
____________________
Har du sett några tecken på dollarrelaterad prisjustering ännu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar