Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 14 februari 2015

Gryt, grävling, gyltor

Idag traskade jat till ett gryt och provade lyckan. Missan tvekade inte en sekund utan drog ner i första bästa grytgång utan att tveka. 

Jag lät henne skälla en stund, kanske 10 minuter, för att konstatera att det inte var räv. Sedan började jag gräva där jag tyckte det lät. 

Eftersom jag inte har någon pejl ännu blev det lite av en chansning. Fick gräva på totalt tre ställen innan jag kom tillbaka till det första. Det var nämligen rätt från början, jag blev bara lurad av att jag skulle ner två nivåer och inte stanna vid första gången. 

Väl igenom på rätt ställe tände Missan till ordentligt och fick ett par bett. Jag lyfte undan henne och strax tittade en grävling fram. Ett skott från grytrevolvern ljöd och grävlingen föll ihop. Jag lyfte bort den och hörde mer ljud så jag släppte på Missan igen och strax därpå kunde jag lyfta undan henne och skjuta grävling nr två. 

Båda grävlingarna var gyltor. Missan var inte så biten att något veterinärbesök var nödvändigt. 

1 kommentar: