Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 8 januari 2015

Tumma aldrig på säkerheten

Följande text skickade jag in till Svensk Jakt igår:

Ta det försiktigt jägarvänner! En olycka händer blott allt för lätt.

Min självbild har fått sig en törn. Jag har alltid sett mig själv som säkerhetsmedveten. Som en person med goda marginaler. Min omgivning har sett mig så. Denna bild förstärks av att jag varit skyddsombud. Men nu har något hänt,

Eftersom jag tycker att jag är tämligen rutinerad och det aldrig hänt mig något allvarligt så började jag slarva. Inte medvetet och till att börja med inga stora saker. Men det smög sig in ett stycke dåligt omdöme. Såhär i efterhand kan jag tydligt se det, men jag kan inte sätta fingret på hur det gick till eller när det började. Men antagligen kom det lite i taget.

Så när jag höll på att flå ett medelstort däggdjur i julas hände det som inte får ske. Det som aldrig skall kunna ske om man gör rätt, om man tänker rätt. Jag arbetade med kniven mot mig själv och slant. Kniven for in i vänster tumme.

Först märkte jag det knappt. Men när jag såg en otrevligt stor glipa avbröt jag arbetet och gick in och rengjorde såret. Jag såg att det var djupt. Leden låg blottad. Men det kändes inte, så efter omplåstring gick jag ut och avslutade arbetet.

Efter ett par dagar insåg jag att något inte var helt bra. Jag kunde inte räta ut tummen. Yttersta leden hängde rakt ner. Jag sökte mig till vårdcentralen och efter flera dagars försök fick jag en bokad akuttid…

Då gick plötsligt allt väldigt fort.

Remiss till ortopedjouren och mindre än ett dygn senare låg jag på uppvaket efter operation. Det som hade hänt var att jag hade kapat sträcksenan på tummens ovansida. Att det blev bråttom beror på att senan drar ihop sig och kryper allt längre upp i armen ju längre tiden går… I mitt fall lyckades de fånga upp senan utan att behöva öppna upp mer än ett par cm ytterligare i anslutning till det ursprunliga snittet..

Tummens rörlighet räddas till priset av resten av jaktsäsongen....

Alltså. Oavsett hur många gånger man gjort något så är det viktigt att man aldrig tummar på säkerheten. Att man aldrig slappnar av och börjar slarva. Det kan bli kostsamt. För min del resten av säsongen men eftersom vi sysslar med farliga saker så kan vårt slarv vara direkt livsfarligt.



Så tänk er för där ute. Och sköt er bättre än jag gjorde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar