Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 8 januari 2015

Försäkringar - jaktrelaterad kroppsskada

Idag har jag suttit i till synes oändliga telefonköer och samtal för att få igång mitt skadeärende hos mina olika bolag. Eftersom det gäller en jaktrelaterad kroppsskada så tror jag att det kan finnas ett allmänintresse av mina erfarenheter.

Såhär är mina erfarenheter så långt:

TryggHansa. Här har familjen personförsäkringarna. Eftersom vi bor på en jordbruksfastighet ligger hemförsäkringen annorstädes. Tidigare erfarenheter av bolaget har varit bra, inga tveksamheter när dottern bröt armen. Idag fick jag sitta i telefonkö i bortåt en halvtimme men när jag kom fram fick jag mycket bra hjälp. Inget knussel utan verkligen hjälp att sammanställa vilka utgifter jag haft. Inga krav på kvitton även om det hade varit bra om jag sparat dem. Kommer att få en första utbetalning inom ett par dagar...
Betyg: gott

Jägareförbundets medlemsförsäkring IF. Fick svar direkt. En hjälpsam handläggare men det var uppenbart att det inte kommer att bli tal om någon större ersättning i ett första skede. Snarare handlar det om ersättning om något år när vi vet vilka bestående men jag fåt...
Betyg: nja, vi får väl se

Fackligt kopplad Akademikerförsäkring. Fick svar direkt. En intresserad handläggre som själv var jägare så det blev lite jaktsnack. Det stod tidigt klart att jag kan få ersättning, men någon anmälan via telefon var inte möjlig. Jag hänvisades till hemsidan. Där hittade jag en pdf som inte gick att fylla i online utan bara skriva ut. De arbetar med uppenbart syfte att försvåra för försäkringstagaren. Vi får se hur det fortsatta bemötandet blir.
Betyg: dåligt (ännu så länge, de har en del att väga upp för att höja intrycket)

2 kommentarer:

  1. Hur är det..man kan väl bara få pröjs ifrån ett bolag eller

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi får se. de betalar ju lite olika ersättningar för lite olika saker...

      Radera