Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 15 januari 2015

Test fällkniv. Kershaw/Emerson CQC 6k

Idag recenseras en trevlig fällkniv som tillkommit genom ett samarbete mellan de amerikanska firmorna Kershaw och Emerson, CQC-6K kallas den.
Kniven är av mellanstorlek med drygt 8 cm blad, lämpar sig därför mest för småvilt och mindre högvilt. Den är försedd med framlock låsning och ligger bra i handen. En rejäl kniv som lätt ersätter mindre fastbladsknivar.
 Bältesclip och en stropp som jag knöt dit. På bilden anas lite rost längst in på bladet...
 Framlock är en bra och hygienisk låsning, en liten rund platta sitter skruvad på knivryggen och gör det lätt att fälla ut bladet oavsett om mn är höger eller vänsterhänt.
 Utfälld ser den ut sähär.
Framelocklåsning av god kvalitet.

Kniven ligger mycket bra i handen och är lättarbetad. Balansen är god.
Som synes får kniven över lag goda betyg i de praktiska proven. Den egentligen enda invändningen jag har gäller rosten, jag blir inte klok på hur det gått till med mindre än att fabriken använt svartlackade skruvar som inte är rostfria. Jag skall maila Kershaw om detta för så har det inte blivit på någon av mina andra knivar trots att de alla hanterats på samma sätt....

Kniven finns inte i lager hos någon svensk åf, men Knivbutik har många Kershaw knivar, bland annat ett par andra Kershaw-Emerson samarbeten, och Knivbutik tar även in denna om så önskas. Jag skulle gissa att denna då landar på i runda svängar 650 kr, lite beroende på dollarkursen.

3 kommentarer:

  1. Har du testat en mercator eller en douk-douk? Dom går tyvärr inte att öppna för rengöring vad jag vet, men jag tror att dom skulle vara sakliga ändå, kan vara värt en titt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, har inte testat någondera. Douk-douk står dock på "vill ha" listan sedan ett tag tillbaka. Antar att det blir en sådan nästa gång jag gör en lite större beställning...

      Radera
    2. Trevligt! Tror dock kanske inte att dom åstadkommer nåt man inte skulle klara av med en vanlig EKA eller något i den stilen, men, man vet ju aldrig :D

      Radera