Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 7 oktober 2014

Test: två fällknivar två ytterligheter

Denna gång har jag testat två ytterligheter vad gäller fällknivar. Två knivar som skulle komplettera varandra bra och utan problem ersätta fastbladsknivar vid jakt. Det rör sig om den lilla Spyderco Pingo och den rejält stora Cold Steel voyager.  Hur olika dem är framgår tydligt av nedanstående bilder:
I helgen testade jag dem båda. Eftersom det inte blev något skjutet trots idogt arbete av hundarna så använde jag dem vid fårslakt istället. Torde motsvara rådjur. Nåja, först lite hårddata om knivarna:
Spydercon är liten och smidig, bladet saknar låsning. Det är designat av danskarna Ansö & Voxnaes med den uttalade målsättningen att det skulle uppfylla kraven i dansk knivlag. Cold Steelkniven är rejält stor, större än de allra flesta jaktknivar man ser i bruk. Frågan då är hur dessa ytterligheter fungerade i praktiken. Jag låter en tabell visualisera detta:
Spyderco Pingo, den lilla kniven, ligger fint i handen. När man vant sig vid den så fungerar den väl men först skar jag mig ett par gånger på den.... Den torde vara betydligt mer lämpad för mindre vilt, tänkt duvor, kaniner eller rapphöns, snarare än klövvilt. Den var för kort för att kunna sota med, men den hade en perfekt kurvatur på eggen för att flå. Vad gäller täljning så är den väldigt bra att tälja små fina saker, tex smörknivar, men att tälja tändmaterial till en brasa eller spänta ved är näst intill omöjligt.

Cold Steel voyager har ett rejält tantoblad. Den sneda eggen i spetsen fungerar aldelse ypperligt som stickkniv och den var förvånansvärt lätt att använda vid urtagning. Precis som i fråga om Pohl Force kniven jag testade för ett tag sedan så är det helt och hållet en vane- och teknikfråga att använda ett tantoblad vid jakt. Flåningen går fort och smidigt om man inte behöver vara noggrann, jag tror tex att den skulle vara suverän när man har att göra med feta vildsvin. Kniven var kraftig nog att funka som liten huggkniv när jag skulle testa att ordna ved till en brasa.

Jag får sammanfattningsvis konstatera att jag blev positivt överraskad av båda. Jag skaffade dem lite av nyfikenhet snarare än utifrån att jag trodde på att de skulle vara bra jaktknivar, men där får jag nog tänka om lite. 
________________________________
Knivbutik.se har Spyderco Pingo i sitt sortement, den kostar 699 kr.
Tacticalstore har Cold Steel i sitt sortement, men just nu har de inte CS29TXT, jag kan tänka mig att de skulle kunna ta in den. Jag gissar att den då skulle kosta lite drygt 800 kr, likt denna kniv.

2 kommentarer:

  1. Tror att Voyagern med Clip-point eller Voyager Vaquero vore bättre vid urtagning, flåning och styckning av vilt än tanton men roligt att du testar lite oortdoxa blad med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har alldeles rätt, tror också att de är bättre för mina syften. Samtidigt är en tanke med det breda testandet, det kanske finns något bra som vår vana gjort att vi missar. Jag har testat en Pohl Force med tantoblad, men det är lite annorlunda och bättre lämpat för jakt och urtagnign.

      Radera