Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 22 oktober 2014

Test: EKA combisåg Viking 17"

Jag har under ett par veckors jakt i allmänhet och älgjaken i synnerhet testat EKAs 17-tums kombisåg. Det är en hopfällbar liten såg som lätt får plats i ryggsäcken, inte mycket längre än min lilla jaktyxa från Gränsfors men definitivt lättare. Den tar ungefär dubbelt så mycket plats som Bahco Laplander.
När man vecklar ut sågen finner man tre olika sågblad. De är för trä, metall samt kött och ben.
Väl uppspänd är det valda bladet väldigt stabilt.
Jag har testat sågen på trä, småträd upp till 10 cm går snabbt och smidigt. Att fixa lite bränsle till brasan går nästan snabbare med en sådan här såg än med en liten yxa. Jag har även testat den på kött och ben. Här kommer vi in på sågens begränsningar. Jag tror inte det är några som helst problem att använda den vis slakt och styckning av mindre djur, djur av storlek upp till en sydsvensk älgkalv eller dovvilt. Men när man kommer till vuxna älgar är den helt enkelt för liten. Man kommer inte åt när man försöker såga upp bröstkorgen eller bäckenet. Därtill kan jag nämna att en tand gick när jag sågade av ett kraftigt lårben. Men håller man sig till lite mindre djur är det absolut inga problem, då är det en helt suverän och mångsidig liten såg som jag gott kan rekommendera.
EKA combisåg Viking 17" kan köpas på välsorterade friluftsbutiker. ADDnature tar just nu 425 kr för den, medan ActiveOutfit tag 449 kr.

1 kommentar:

  1. Rättelse, det var när jag sågade av smalbenet och klöven som tanden gick. Lårbenet rörde jag aldrig. Det tog vi med bandsågen vid styckningen.

    SvaraRadera