Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 25 oktober 2014

Badjävlar - om vildsvin och havsturer

Härom dagen dök det upp en nyhet om ett gäng kajakpaddlare som stötte på simmande vildsvin i Kalmarsund. SVT har lagt upp en film om det hela:

Vildsvinen sågs på en liten ö, de hoppade i vattnet och simmade mot fastlandet när kajakerna närmade sig. När jag läser om detta började jag fundera på hur jag skulle gjort. Jag jagar ju gärna från kajak. Har planer på att ge mig i kast med säl om det finns några kvar på skyddsjaktkvoten nästa gång jag kommer ut i skärgården. Men hur skulle jag göra med vildsvin? Skulle jag paddla in på 6-7 m håll och skjuta det i skallen? Antagligen flyter grisen om man skjuter den på det viset men man vet ju aldrig.


Öland har vildsvinen börjat etablera sig. Det finns en tydligare konfliktsituation där än på många andra håll, inte minst med de känsliga biotoper som präglar delar av den kalkrika karga ön. Det har diskuterats särskilda regler men några sådana har inte godkänts av länsstyrelsen utan vildsvin på Öland skall förvaltas på samma sätt som i övriga Sverige. Även i Gryts skärgård har grisarna börjat kolonisera öar.

Från Åland rapporterades det så sent som igår att det är mycket som tyder på att de har en grisetablering på gång. Ålands producentförening är oroad och uttrycker sig på sätt vi känner igen från sveriges odlingsbygder:
– Ålands Producentförbund uppmanar nu Ålands Landskapsregering att vidta krafttag så att man kan få bort de vildsvin som finns på Åland och som med stor sannolikhet olagligt införts till Åland.
Vatten är inga problem för en gris. Det är nog bara avstånd som sätter stopp för frågan är hur många km de kan simma och hur de navigerar (lukt?).
_________________
Not: Badjävlar, lokal benämning bland bofasta i skärgård på besökande sommarturister, särskilt de med stor plånbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar