Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 2 oktober 2014

Almänhetens syn på jakt - livsfara i skogen!

I dagens Metro läste jag en märklig artikel om en kvinna som uppfattade sig beskjuten när hon var ute och plockade svamp.
Förra året var Susanne Nyström ute i skogarna utanför Skellefteå och plockade kantareller med en kompis. Plötsligt hördes ett prasslande, och hon trodde det var ett djur som skulle komma fram. I stället hördes ett skarpt skott.
– Vi kastade oss ner och skrek ”Det är folk här!”, berättar hon.

20 meter framför dem hade en jägare just skjutit en hare - och Susanne och hennes kamrat befann sig mitt i skottlinjen.
– Hade han missat hade jag säkert strukit med, säger Susanne
Det märkliga var kanske inte kvinnans upplevelse, jag förstår henne faktiskt för det låter helt klart som en olämplig incident, utan de råd som fanns kopplade till artikeln. Nu visade det sig vid en närmare koll vara en TT-artikel som finns att läsa i sin helhet på bland annat SVT. Här är råden som jag blev hajjade till över:
Det är framför allt det första rådet som jag först blev helt paff över. Först när jag läser om det och funderar lite så får jag rätsida på det. Jag antar att Christina Nilson-Dag på Jägareförbundet avsåg jag jakttiderna. Men läsaren (inklusive jag själv, vid första genomläsningen) kan få intrycket av att man på Jägareförbundets hemsida kan ta reda på pågående jakter på specifika platser, dvs om det just nu pågår en harjakt i Ytterboldalen och man därför borde plocka svamp i Innerboldalen istället.... Men så menade hon naturligtvis inte, det inser till och med jag nu när jag fått i mig min första kopp kaffe.....

2 kommentarer:

  1. Jag läste också detta och tyckte det var märkligt, ta bara rubriksättningen, "Tid att se upp i älgskogen" och sen var det harjakt i texten. Många storstadsjournalister som inte har den minsta koll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att jag inte var ensam...

      Radera