Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 15 augusti 2014

Imorgon: Bockjakt 2014 och etiken på sociala medier

Nu drar det ihop sig. I morgon, dagen bock. Det är dagen som många jägare i framför allt södra sverige anser är den riktiga starten på jaktåret. Personligen har jag allt mer kommit att glädjas åt 1 augusti, dagen då både räv och grävling blir tillåtna. Å andra sidan, dagen då större matvilt blir tillåtet är inte heller fel...

Hur viktig den 16 augusti är märks inte minst på de olika FB grupperna jag är med i. Det haglar in statusuppdateringar som dessa:



Ännu så länge är stämningen full av förväntan. Men om ett dygn kommer det att se annorlunda ut. Då kommer bilderna att rasa in och vi kommer att se ett antal teman på diskussionerna:
  1. Grattulationer, dessa kommer det att hagla av. Det är bra.
  2. Gliringar om att det var fel bock som sköts, att den var för liten eller att jägaren bara sköt första bästa. Det är inte bra.
  3. En massa diskussioner om att det skjuts för mycket bock och framför allt på för små marker. Det är inte heller helt bra.
 Personligen funderar jag på att dölja de jaktgrupper jag är med i ett par veckor framöver. Jag tycker att punkterna 2 och 3 ovan är så djävla onödiga. För vad vet egentligen de som kritiserar om förutsättningarna på den mark som jägaren fällde viltet på? Vad vet den som kritiserar om den som kritiseras? Anonymiteten bakom tangentbordet (trots bild och namn på fb) är så stor att folk glömmer vanligt hyfs. Folk skriver sådant de aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att säga till en annan jägare öga mot öga.

Så lägg ner skitsnacket!

FB kommer nu under de kommande dagarna att svämma över av bilder på skjutna bockar. Många som inte är vana vid sådana bilder kommer att se dem bara för att de är fb kompisar med jägare. En del tar illa vid sig. Jag är övertygad om att det bildflödet får jägarkåren att framstå som blodtörstig, skjutkåt och empatilös. Därför vill jag be alla jägare som lägger upp bilder på sina fällda vilt att fortsätta göra det. Folk behöver se varifrån kött kommer. MEN, se till att ta bra och fina bilder. Försök ta bilder som hedrar viltet, inte bara visar en hög med dött djur. Försök lägga djuret till rätta. Har du avfångat det så se till att folk slipper se ögon som hoppat ut ur skallen på grund av trycket av kulan. Se till att bilderna är etiska och tilltalande. För det är bara så som vi kan hoppas att det höga förtroende vi åtnjuter hos allmänheten består.

Nog med pekpinnar.

Skitjakt på er! 
Och fröjdas på Dianas stigar. Det är ni värda!

5 kommentarer:

  1. Lycka till imorgon!
    Vi går inte ut på den jakten utan tar bockarna helst med taxarna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.
      Jag väljer nog att verkligen smyga och locka. Det där att bara sitta i ett torn och vänta på att bocken dräller fram har jag tröttnat på.

      Jag lägger nog bara morgondagen på det, sedan får det bli grävling för hela slanten igen. Det är trots allt roligare att jaga med hund.

      Radera
  2. Tack för ett mycket tänkvärt inlägg! Jag får erkänna att jag hittills har haft en tendens att ta bilder på viltet som "kötthögar", så även om det är bilder som jag inte i någon större utsträckning har delat med andra så gav du mig något att reflektera över. Ska bli bättre bilder i framtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! Det är aldrig fel att stanna upp och tänka till. Det behöver vi alla emellanåt.

      Får för övrigt erkänna att jag hade missat din blogg. Men jag lägger genast till den i min lista!

      Radera
  3. Har hoppat på bloggtåget rätt sent måste jag tillstå. Men har länge följt många jaktbloggar, din i synnerhet, så tänkte att det kunde vara roligt att pröva på att skriva lite själv. Dels för själva skrivandet i sig men också för att skriva om det man brinner för.

    SvaraRadera