Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 12 juni 2014

Ny kniv - ESEE 5

För ett tag sedan fick jag hem en ny kniv. En ESEE 5. En rejäl överlevnadskniv med 6mm tjockt blad. Tung som skam, den väger bortåt 5 hg och en längd på sisådär 27-28 cm varav hälften blad så blir det en rejäl doning. Knivbutik anger följande data för kniven:
Tillverkad i USA
Livstids garanti!
Totallängd: 28cm 
Bladlängd : 13cm
Maximal tjocklek: 6mm
Vikt: 448gram (kniv endast)
1095-Stål,
55- 57 Rc.
Bladbredd: 4cm
Grind: Sabre

Handtag: Canvas Micarta med urgröpning för bågborr.
Slida: Kydex, svart 
Rygg: Med jimping

Det första jag gjorde var att slipa om eggvinkeln på bladet. Den var 20+20 grader, jag vill ha skarpare vinkel på mina blad. Om jag hade huggit mer ved med mina knivar så hade jag nöjd mig med en trubbigare vinkel men nu använder jag dem inte så, jag använder dem i princip uteslutande i jaktrelaterade sammanhang.

Häromdagen testade jag kniven på riktigt. Eller ja, jag testade i alla fall att stycka ett lamm med den. Hade  ingen direkt förhoppning om att det skulle grå bra eftersom jag vanligen styckar med rätt smala knivar. Tycker man kommer åt bra på det viset. Man skulle kunna säga att jag använder urbeningsknivar.
Kniven var vid praktiskt arbete, trots sin storlek och tyngd väldigt lättarbetad. Kanske beror det på att den har en fenomenal balans om man håller i den främre delen av handtaget med pekfingret ut längs bladet. Det var alltså inga problem att stycka med den. Kanske inte mitt förstahandsval men absolut inga problem. Tyngden i kniven gjorde att man bara genom att lägga lite egen tyngd bakom lätt skar igenom lederna mellan ryggkotorna. Så hade jag velat göra kotletter hade det varit busenkelt. Kniven är förtroendeingivande och jag har inga som helst betänkligheter att skära i ben eller bända med den. Kort sagt, en djävligt robust kniv.

Kan köpas på knivbutik för 2199 kr om man inte vill beställa direkt från USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar