Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 24 februari 2014

Slutet närmar sig...

Jaktåret är nu på sluttampen. Det är inte många jaktbara arter kvar där jag jagar just nu. Räven är lovlig i knappt tre veckor till. Dovvilt är lovligt till och med fredag. Kråkfågel och vitfågel någon dryg månad till. Sedan är det uppehåll. Vildsvinen har vi så sporadiskt att de knappt är värda att nämnas just nu.

I går kväll reagerade jag på att jag inte jagat så mycket under veckan. Slog upp jaktdagboken och insåg några olika saker. För det första att jag varit ute och jagat fyra av veckans sju dagar. Inga långturer men ändå, jag har åtminstone varit ute. För det andra att det igår (den 23:e) var exakt två år sedan vi fick hem Missan.

När jakten går ner i viloläge, vad gör man då?

Jag tänkte (utöver allt det där som man måste komma ikapp med på gården, som att få igång traktorn, hugga ved, röja sly, förbereda odlingarna etc) träna olika moment med hundarna.

Missan: spår, massor med spår av alla de slag. Hon kan behöva lite mer dressyr och lydnad också. Eftersom Missan inte kommer att gå i avel så kommer jag inte att meritera henne.

Essa: apportövningar är nog det som står främst på schemat. Sedan skall Essa också få spåra, men jag tänkte vänta med att låta henne gå på rådjur och hjort så spåren får uteslutande vara vildsvin och räv. Frammåt sommaren planerar jag att låta Essa stifta bekantskap med grävling, tanken där är att i augustinätterna i sommar kunna jaga grävling i havrefälten. Jag har även planer på att så smått börja meritera Essa, kanske blir det en kull på henne någon gång i framtiden.

2 kommentarer:

  1. Ingen jakt? Då går man ut ändå, utan bössa. Bästa friskvården. Du borde nästan ha betalt för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ute mycket även utan bössa. Oftast med hundarna, de behöver sina km varje dag.
      Och ibland har jag faktiskt betalt för det ;-) vi har en friskvårdstimme i veckan i arbetet... Sedan är jag ute rätt mycket i arbetet också. Uppskattningsvis 25% av tiden, men det är säsongsbetonat. Mer under sommarhalvåret och mindre nu.

      Radera