Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 23 februari 2014

Att beställa från Kina bra och dåligt

Det är intressanta att beställa direkt från Kina. Man förstår helt plötsligt varför det finns så extremt många små internetbaserade prylfirmor inriktade på jakt. Eller för den delen varifrån allt som pumpas ut via blocket och tradera (inte minst förfalskningar och plagiat) kommer ifrån.

Nu senast fick jag hem ett par fästen med weavermått. Eller ja, det var en kort weaver/picatinnyskena placerad på en 30 mm ring. Tanken är att man skall kunna montera ytterligare utrustning på kikarsiktet. T.ex. en eftersökslampa som lätt kan skruvas fast och plockas bort. Eller om man har ett högförstorande sikte så kan man klämma dit ett litet rödpunktsikte. När jag beställer får kina kostar de $7 inklusive frakt. Det blir ungefär 40 kr. Beställer jag ett lika dant noname fäste från vildsvinsbutiken kostar de 295 kr + frakt och exp avgift... Vill man köpa en noname radio finns det från allehanda svenska återförsäljare under olika mer eller mindre fantasifulla namn, Rudolf och Exo. Några är ärliga och säljer Puxing under ursprungsnamnet. Men priserna blir man lätt förvånad över, de börjar på 995 kr och landar på lite drygt 2000 kr för en okänd nonamneradio.... Då kan man ju beställa direkt från Kina istället för $80 (525 kr), och då får man inte mindre än två stycken!

När jag har beställt så har det oftast fungerat. Med ett undantag. Min senaste beställning från ett företag som skeppar ut via Singapore är problematisk. Beställningen lades för snart tre månader sedan. Jag har fått ett nummer att spåra försändelsen med. Och det är mycket riktigt en försändelse till sverige. Den har kommit fram och hämtats ut. Men den gick till Borlänge och skall innehålla frimärken, vilket jag inte har beställt. Såhär ser informationen från svenska posten ut:


Jag kommer med andra ord att bestrida det hela så får vi se vad som händer. I nuläget är det en bug på den sida där man bestrider försändelser... De är ju duktiga på att tjäna pengar där borta. Det är inte för inte som de är den nya ekonomiska stormakten. Och skall jag vara helt krass så tror jag att jag helt förlorat mina $28.90...

Tillägg: Har fler bekanta som råkat ut för liknande saker, att varor skickats fel. Personligen tror jag att det rör sig om ett bedrägeri där paket ID från en annan försändelse använts för att invagga kunden i tron om att allt är i sin ordning. Ali-express fina pengarna tillbaka garanti kanske bara är just fina ord. Men det visar sig.

Tillägg 2: Kolla alltid vilken feedback säljaren har fått och inte minst hur många affärer som slutförts.  Jag missade det i detta fall och har antagligen blivit lurad för när jag kollar så ser jag att det är en liten säljare som inte genomfört speciellt många affärer som det kommit feedback på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar