Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 25 februari 2014

Gästinlägg: En berättelse om en hund och två försäkringsbolag

Gästinlägg från Angelica som berättar om sviterna efter att hennes hund blev påkörd under jakt. Inlägget finns även på Angelicas blogg

Det var en gång en hund som var på jakt. När han gjorde det han gillar bäst blev han påkörd av en bil.

Dålig saga va? Jo de e så de känns. Som en dålig film. I helgen var det 4 veckor sedan min hund Castro blev påkörd av en bil under jakt. Vi var flera den dagen som hade gps och kunde följa honom. Vi försökte ta oss till vägen men tyvärr var både hund och vilt snabbare.

Nu såhär 4 veckor senare skakar jag bara på huvudet över vården vi fick på Djursjukhuset i Jönköping. Vi ringer till dom 2 timmar innan vi är på plats och berättar att vi har en överkörd hund med vad vi kan se ett brutet ben.

När vi sedan kommer fram och fått vänta ett bra tag visar det sig att de inte har någon ortoped på plats och kan ingen göra. Vi får flera gånger insistera på att de skall kontrollera inre blödningar och till slut gör de det. Men de har redan innan det bett mig avgöra om de skall fortsätta vårda honom.....

När de röntgat benet några gånger och försökt sig på ultraljud på buken samt punktion på buken 2 ggr så vet de fortfarande inte mer än att benet är av. 4 timmar var vi i Jönköping innan vi fick chansa och åka till Göteborg. Många frågor återstår från besöket i Jönköping.

Varför tar man emot en patient man vet redan 2 timmar innan ankomst att man inte kan hjälpa?
Varför gör man undersökningar man ändå inte klarar av att utläsa?

Och varför ber man en djurägare att välja om hunden ska få leva eller inte när de inte ens vet vad som är fel?
Tänk om jag hade gett upp och de sedan visat sig att det ”bara” var ett brutet ben.......

Nu såhär 4 veckor efter att Castro blev påkörd sitter jag här med en pigg och glad hund. Som är som han var innan. Idag skall vi på återbesök hos veterinären för att kontrollera att benet läkt som det ska.Håller tummarna för att vi från och med nu kan börja motionera han lite mer. 4 veckor i stillhet är länge för en tysk!
Sen är de hela soppan med försäkringar. Vårt bolag FOLKSAM ligger inte högt i kurs. Vi ringde och ringde hela helgen han blev påkörd men fick inga svar. Tydligen vet de som jobbar på helgen inget. Och de besked vi till slut fick stämde inte riktigt när det blev måndag. Under måndagen fick vi även väldigt olika besked utifrån vem vi pratade med. Mycket dåligt!!

Vi fick även information om att förarens försäkring skulle träda in med hela summa, viss del av summa, inget. Ja många olika besked som sagt.

Kontaktade förarens bolag IF. Skickade in alla papper, kvitton och uppgifter de ville ha. Där av en karta där det skulle vara utmärkt vart hunden släpptes och vart den blev påkörd. På så sätt skulle min vållandegrad räknas ut.

Igår fick vi svaret från IF. Jag som hundägare är helt ansvarig. Föraren av bilen har inget som helst ansvar för att ha kört på min hund.

När du som jägare släpper din hund är du medveten om att det finns bilar, vägar mm och du får helst sonika skylla dig själv. Och skulle du ha oturen att din hund i samband med en trafikolycka skadar både sig själv och bilen är du ersättningsskyldig.

Jag tycker att det känns lite konstigt att en förare av en bil inte har något ansvar för vad den orsakar för skada.

Jag som jägare kan inte påverka vilken väg viltet väljer att ta och som ni vet så går ju hunden efter viltet.
Hade försäkringsbolaget kommit fram till att vi båda var lika vållande eller icke vållande hade jag nog kanske nöjt mig med svaret. Men att jag som hundägare är den enda med ansvar i situationen tycker jag känns helt galet.

Har ni några erfarenheter när det gäller hundar påkörda vid jakt?
Hör gärna av er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar