Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 28 februari 2014

Är du lodjursägare?

Jag är van att få diverse brev från Jordbruksverket adresserade till mig som fårägare. Men när det kommer till vilda djur så är det Naturvårdsverket som sköter ägarkontakten därför var det helt naturligt att detta brev damp ner i lite olika brevlådor den gångna veckan:
En av lodjursägarna kände sig lite osäker på vilka rättigheter och framför allt skyldigheter denna hade. Så frågan är:
Hade inte full koll på detta och det uppkommer en del frågor i samband med detta meddelande:

1: Var finns mitt lodjur nu?
2: I och med att jag är registrerad ägare, får jag då ha mitt lodjur i hemmet?
3: Måste mitt lodjur bära halsband som tecken på att det är ett registrerat lodjur?
4: Är det någon skatt för lodjursägare?
5: Finns det någon rekommendation på vaccination av mitt lodjur?
6: Gäller registreringen endast ett lodjur eller får jag ha flera på samma licens?
7: Om mitt lodjur blir skjutet under den jakt som ni också beskriver i brevet, har jag då rätt till ersättning?
Frågorna har även ställts till Naturvårdsverket i ett officiellt brev. Älgflugornas Herre ser med spänning fram emot Naturvårdsverkets svar.

Tipstack till defransson.
Blogposten skrevs och schemalades INNAN Jakt&Jägare skrev om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar