Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 30 januari 2014

Trångsynta veganer

Härom sistens delade min hustru en bild från PETAs fb sida. PETA står för People for the Ethical Treatment of Animals och är en amerikansk djurrättsorganisation. Jag har inte orkat kolla upp hur radikala de är men att de ser till djur och inte biologisk mångfald etc är tämligen uppenbart. Att de förespråkar veganism, och inte den mildare varianten vegetarianism, gör dem hur som helst radikala nog.

Nu över till bilden som min kära hustru delade:
På den tillhörande texten stod det:
What's in that candy?

GELATIN (n.) - A disgusting mix of boiled skin, bones, cartilage & other body parts. http://peta.vg/1dr0

SHARE if this grosses you out!
Jag kan förvisso tycka att det känns märkligt att godis innehåller djurdelar, men samtidigt tycker jag att det är mycket bra. Och att använda termen "gross out" visar bara hur oerhört urbaniserad och långt från naturen PETA befinner sig.

Varför skulle det vara bra kanske någon undrar?

Jo. Vi lever i ett köttätande samhälle. Ett samhälle som i allt högre grad äter det rena köttet, vilket inte är en så jättestor del av djuret som slaktas. Min syn på det hela är att när djur ändå slaktas så skall så mycket som möjligt av det komma till användning. Om man nu inte gör läder eller djurmat av skinnen så är det ju bra att de kommer till användning på annat sätt. Benen skall såklart användas i största möjliga mån, till djurmat, gelatin och varför inte kalkrikt jordförbättringsmedel? 

Alltså. Eftersom vi i samhället dödar djur så skall vi självklart använda alla delar av dem. Och när folk nu inte kokar märgben hemma så är det väl bra att de används industriellt för produktion av till exempel godis.
Eller?
Vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar