Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 31 januari 2014

Säsongsavslutning på rådjursjakten

Idag var sista dagen rådjuren var tillåtna. Sista dagen jag kunde släppa tyskan efter klövvilt med andra ord. En dag som jag och Jonas förvaltade från lunch till skymning. 
Små snabba såtar var melodin. Dynamisk jakt där Missans rörelser fick styra vilka pass vi tog. Första såten, där snurrade Missan ordentligt efter ett par tådjur. Men vi kom aldrig till skott. Tre älgar såg vi också. 
Andra såten förla vi till området innanför Jonas morsa. Missan stökade runt ordentligt. Hade flera djur på fötter, ett som passerade Jonas på nära håll men utan att han kom till skott. Såten avslutades när fyra rådjur näst intill hamnade i knät på mig. Jag svingade kombin och fällde bocken i gruppen. 
Efter lite kaffe tog vi en tredje såt. Då tänkte vi jaga av lite åkerholmar istället för skog. Missan var tröttare än förut och rörde sig inte så långt. Jonas såg en fin räv men hållet var för långt. Vi växlade över från klövvilt till räv och tog av Missan gps-en. Därefter kollade hon av ett gryt och en rävlöpa. Sedan bröt vi för dagen. 
Jonas tog också en bild. 

När jag flådde rådjuret hittade jag en älgfluga i pälsen!

1 kommentar: