Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 1 december 2013

Lite om senaste veckans jakter

I torsdags hann jag ut en kort sväng med Missan. Det blev i alla fall ett fint drev som jag hörde klinga bort i fjärran.
Sedan hämtade jag ut en till jaktkniv på posten. Har länge funderat på en skaftlös sak. Nu blev det en av märket TOPS. Den är inte lika stor som på bilden utan blott 18 cm lång:
Beställde den från knivbutik.se i tisdags och hämtade ut den på posten i onsdags. Jag har hängt den på min hundförarsäck:
Och där hängde den bra under dagens korta jakt. Gick ut vid 13.30 tiden vilket gjorde möjligheten till effektiv jakt små. Det blev snart mörkt. Hur som helst tog Missan upp efter knappt 10 minuter och drev intensivt i drygt 20. Tyvärr på andra sidan den mosse där jag stod.

Sedan sprang hon bort till mig och vidare upp på "min" sida mossen där hon tog upp ett nytt djur som hon drev en kort stund. Jag försökte komma i läge men det blev inget med det. Så sakterliga vände vi tillbaka utefter ett hygge en plantering och ytterligare ett hygge. I kanten på det andra hygget tog hon upp en tredje gång. Hon följde rådjuret (tror jag, det låt så) runt hela hygget och långt söder ut. När hon kom tillbaka hade jag brutit bössan för tiden hade sprungit iväg.

Sådana här dagar känns det som om det hade varit kul med en GPS på tyskan. Hur långt springer hon egentligen efter ett rå? Hur långt söker hon ut? SOm det är nu kan jag bara gissa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar