Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 3 december 2013

Dommedagsböcker...

...har länge fascinerat mig. Jag har, från när jag gick i högstadiet, närhelst jag funnit dem läst dem med stort nöje. Under senare år har jag läst två som jag verkligen fastnat för:
Dels Justin Cronins The Passage trilogy (som jag nämnt här)
och
Dels Dmitri Gluchomskijs Metro 2033 universum.(som jag nämnt här och här)
Det är faktiskt så illa att jag till och från funderat på att starta en fiktiv blogg (bokutkast? - i så fall mitt första skönlitterära försök, har bara skrivit fackböcker tidigare) som utspelar sig i Metro 2033-världen. Vilket faktiskt är något som Gluchomskij bjuder in till. Han har skapat världen men gjort den fri att använda för vem som helst, vilket gör att det finns en bra mängd uppföljare som utspelar sig på andra delar av vår planet.
The Passage trilogy, där jag ännu så länge bara läst The Passage och The Twelve är något helt annat. Katastrofen där är inte någon form av globalt dommedagskrig som i Metro 2033 utan ett virus. Ett virus som skapar en slags vampyrer. Och vampyrer som går bärsärkagång är tillräckligt för att slå ut civilisationen så som vi känner den. Ännu så länge har två av tre delar publicerats, den tredje delen är planerad till 2014.

En annan modern klassiker på temat är Cormac McCarthys The Road. En berättelse som kryper under skinnet och på många sätt är rejält mycket ruskigare än metro 2033 respektive the passage. Filmatiseringen är även den blytung, med en dyster Viggo Mortensen i huvudrollen.


Men när kommer den stora svenska undergångsromanen?

Kanske kan det bli min vän Lars senaste bokprojekt. Ett projekt som pågått i snart ett år och som vid det här laget har sin egen (hemliga) facebooksida:


Vi får väl se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar