Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 3 oktober 2013

Otaktiskt av fd F17 major

För att ha varit major inom flygvapnet under kalla kriget så tycker jag att Jan Ingvarsson (jägareförbundet Blekinge) är ytterst otaktisk. Till P4 Blekinge säger han:
- Det man vill förbjuda är magasin som rymmer fler än fem patroner. Det är bra för stora magasin ökar risken att den som jagar blir oförsiktig med sina skott. Då ökar risken att skada djur,
Jag vet inte om detta är ryckt ur sitt sammanhang och del av en längre intervju men jag tycker att uttalandet är rätt ogenomtänkt. Redan nu finns det begränsningar för hur stora magasinskapacitet man får ha vid jakt med halvautomatiska vapen, och det är som ni säkert är medvetna om bland annat dessa vapen som vapenutredningen riktar in sig på. Men varför magasinsbegränsning i samband med träning? Varför magasinsbegränsning för repetervapen? Jag kan inte se det behovet då jag ytterst sällan sett magasin till repetervapen för mer än kanske 3 eller på sin höjd 5  patroner. Som jag ser det är uttalandet helt onödigt. Ja faktiskt direkt skadligt för jakt- och skytterörelsen i stort då det öppnar upp för ytterligare begränsningar av olika slag.

Mitt remissvar på vapenutredningen hittar ni HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar