Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 3 oktober 2013

Korta släpp med hunden

Har jobbat hemma i dagarna två och då passat på att släppa Missan under lunchen. Hon har fått en respektive två timmar på sig.

Första dagen vart det inte så mycket med. Hon hittade inget som intresserade henne, ett ynka väckskall men inget mer.

Andra dagen var tvärt om. Attans vad rådjur det fanns i skogen! I och för sig fick jag inte skjutet något men redan efter fem minuter hade hon det första på benen. Sedan fortsatte det på samma sätt. Tror faktiskt att hon drev mer än hon sökte under de två timmar hon fick på sig. Ett par gånger var det så nära att jag hörde drevdjuret passera, men aldrig att jag såg det. En gång är jag rätt säker på att hon fick fart på en älg. Hon skällde aningen grövre och det brötade mycket i talltätningen. Därtill ramlade jag på färska spår och färsk spillning..... Hur som helst, rådjur såg jag först på väg hem med kopplad hund. Två getter med två kid vardera samt två bockar, den ena stor och den andra liten. Den lilla höll nästan på att springa på mig....

Nu laddar jag upp tyskan för nya äventyr. I morgon har vi bokat in en heldag, jag lär återkomma....
 Full fart i frostigt gräs
 Färsk älgskit
 Och färska spår
En fin råbock som jag fotade från bilen på väg hem. Den stod mindre än 100 m från där jag parkerade....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar