Och här en liten filmsnutt från flygvapenmuseum:
Följande kan man läsa om haveriet:
Historien om det här flygplanet börjar på Halmstad flottiljen F14 den 3 Juli 1947.Då vädret var gott skulle besättningen på 18212 öva navigeringsflygning på 100m höjd.Egentligen finns det mer att berätta. Jag och min kollega Ola fick höra en ruskig historia om vad som hände med kropparna efter de båda flygarna när vi jobbade i området. Ett område som ingår i vildsvinsklubbens förvaltningsområde. Att man skjuter bortåt 40 grisar per 1000 hektar förvånar inte mig med tanke på hur uppbökad skogen är....
Rutten var F14-Herrljunga-Grebbestad-Skärhamn-Vinga och
åter F14.Efter 10min flygning har fpl gjort en rolliknande rörelse på låg höjd och i 30*dykvinkel slagit i marken, fattat eld och totalhavererat.Besättningen omkommer omedelbart.Haveri orsaken har inte med säkerhet kunnat fastställas.Det kan dock anses uteslutet att flygföraren utfört rollen med avsikt. En möjlig orsak kan vara ett överraskande sidroder utslag som Ff inte hunnit parera, ev vid användandet av kursstyrningen som B18 var utrustad med.
Kursstyrningen var till betydande hjälp vid navigering till mål samt åter till landning. Var man inte noggrann med synkronisering av gyrokompassen vid inkoppling kunde man råka ut för våldsamma kast som påverkade fpl:s hållfastighet. 18212 har fortsatt i en kraftigt grävande sväng som på grund av den låga höjden inte kunnat hävas.
Här slutar historien 2 unga flygare omkommer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar