Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 15 september 2013

Rökt storskrake

Förra helgen sköt jag bland annat en storskrake. I fredags åt vi den. Jag tyckte den smakade bra men resten av familjen fegade ur och vågade knappt smaka.....

Jag valde att skära ut bröstfileerna på fågeln snarare än att ta hand om hela. Skrovet hade kanske gått att koka buljong på men speciellt mycket kött finns det inte annat än just i bröstmuskulaturen. Bröstfileerna vägde ungefär 1,5 hg per styck. Hela fågeln luktade kraftigt av fisk och tran, så även köttet. För att få bort denna rätt otrevliga smak la jag stor möda vid att putsa bort allt fett. Jag la därför köttet direkt i en påse tillsammans med någon dl yoghurt. På det viset fick köttet ligga till sig.

På fredag morgon tvättade jag av köttet och lade det i saltlake (5%). Så fick det ligga sisådär 5-6 timmar.

Rökningen blev lite improviserad. Jag gjorde helt enkelt så att jag tände lite lövträ (denna gång ek) i grillen. Veden låg i ena kanten. När den brann bra la jag köttet på gallret så långt från veden som möjligt. Därefter på med locket. Ventilationshålen i locket var tillslutna medan de i botten av grillen var halvöppna. Omedelbart slocknade lågorna och en förkolningsprocess med kraftig rökutveckling vidtog. Efter en timme kände jag efter, köttet var då lite väl mjukt så jag trodde inte det var riktigt klart. Öppnade ventilerna i botten av grillen så att mer syre kunde komma till och lät köttet ligga kvar halvannan timme. Därefter bedömde jag det som klart.

Köttet åts med sallad och ångkokta grönsaker. En yoghurtsås med pesto, fransk senap och vitlök pasade bra till.

Jag tycker att köttet smakade bra. Jag kände ingen transmak men min kära hustru tyckte att hon kände tran. Jag kommer utan tvekan att skjuta skrake i framtiden också, hur jag lagar till den då får vi väl se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar