Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 6 augusti 2013

Tre grävlingjakter - tre jaktformer

Den första augusti blev räv och grävling lovliga för jakt. Detta har jag såklart utnyttjat....

I fredags kom bloggrannen Erik (Åsletorparn) över med sin unga och lovande laika. Vi tänkte se om hon inte kunde ställa grävling. I ett par timmar försökte vi men fik inte upp något lämpligt spår, ja utöver att en räv spårades in, så när det vart mörkt bröt vi. Nästa år har jag tänkt använda min vorsteh till denna typ av jakt....

 I lördags kväll valde jag nästa jaktform. Jag vakade i en timme vid ett gryt. Vanligen brukar grävlingen visa sig strax före åtta, men denna gång dök hen inte alls upp. Satt jag fel i vind? Vart grimbart skrämd av hundförsöket kvällen innan?

I söndags släppte jag Missan i ett grävbart gryt. Nog fanns det någon hemma men Missan tände inte till ordentligt. Hon arbetade definitivt mer som sprängare än som förliggare, dvs hon gick upp och ner, provade olika gångar innan vi efter en timme bröt övningen.Sedan fick hon bada för att tvätta bort eventuella loppor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar