Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 12 augusti 2013

På fredag....

...börjar jaktåret på allvar. Åtminstone här i södra sverige. Det är nämligen då bockjakten inleds.

Jag ser fram emot detta, inte minst som jag kommer att inviga min nya jaktmark på ön i norra Bohuslän då.

Här, här, här och här kan ni läsa om årets första bockar från några tidigare år.

Tidigare år har jag haft rätt strikta regler för min avskjutning. Jag har haft maxavstånd 50 m, bara godkänt smygjakt eller lockjakt samt hållit mig till returbockar eller små pinnbockar. I  år kör jag samma regler på hemmamarken men på ö-marken tillämpar jag bara regeln att bocken skall vara en fullt utvuxen 6-taggare. Att räv går före rå är givet. Grävling före rå likaså. Och eftersom gåsjakten börjat och det finns gott om gäss på ön så kommer jag att försöka hinna med gåsajakt också. Beväpningen blir därför min väl inskjutna kombibössa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar