Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 30 augusti 2013

Ibland får man tänka efter före

Studerade en nätauktion för ett tag sedan. Det rörde sig om en auktion med hagelammunition. Såhär såg bilden på objektet ut:
Det rörde sig alltså om lådvis med patroner, närmare bestämt 250 patroner i varje. Såhär såg fördelningen ut, men den kan i praktiken vara annorlunda:
  • 3 kartonger Lyalvale cal 12, 32 g stålhagel US4
  • 1 kartong Lyalvale cal 20, US5, okänt om stål eller bly
  • 1 kartong saga, okänd kaliber okänt US
  • 24 kartonger cal 20, 24 g stålhagel US7 (övningsammo)
Jag var helt klart sugen. Mycket ammo till potentiellt sett bra pris. Men samtidigt. Där fanns något i bakhuvudet som manade till försiktighet. Jag lyssnade. Gick till en bra referensbok om hagelvapen som står i hyllan, En liten bok om hagelvapnet av Tobias Hassel. Mycket riktigt, på sidan 219 fanns en rubrik om stålhagel och cal 20. Över en sida förklarar Tobias varför stålhagel är o-bra i cal 20 och vad som skulle krävas för att det skulle funka. Jag dristar mig till att citera Tobias slutkläm:
...man kan göra bra stålpatroner i kaliber 20, men det blir en faslig massa om. OM en krutproducent tar fram ett trögt krut unikt för kaliber 20, OM en vapenproducent tar fram ett vapen med grov bult som tåler de höga starttrycken och OM en skytt är tillräckligt rekylokänslig för att skjuta med vapnet. Så här långt har ingen gjort vare sig det krutet eller det vapnet, den dagen en större del av världen förbjuder blyhagel kanske det sker.
Så övningsskytte, javisst. Men jakt? Njae.

Samtidigt. Visst hade det varit roligt att få hem sisådär 7500 hagelpatroner för "struntsumman" 5200 kr. Det hade räckt ett tag. Det hade gett möjlighet till omfattande övningsskytte. Men frågan är. Hur givande är övningsskytte med en dålig patron/vapen kombination?

Det var nog(?) rätt för mig att inte köpa det ammopartiet. Men jag kommer definitivt att älta det hela ett tag Både frammåt och bakåt.

Det blir nog att åka till Torsbo framöver och köpa ett parti blyhagel cal 20 istället. Eller kanske nöjer jag mig med hur det nu blev, jag har nämligen kontakt med köparen så vi får se hur detta slutar.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar