Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 3 juni 2013

Grävlingar vid gryt

 Titt ut!
 Å sträcka lite på sig, slicka sig lite på benet.
En unge kikar fram på eftermiddagen

Full aktivitet nu vid grytet på grannens mark. Det ligger kanske 150 m från mitt ankhus.... Hur som helst, vid 20.00 brukar en vuxen grävling titta fram. Ungarna kan man se lite när som helst på dagen. De verkar inte bry sig om dagsljuset på samma sätt som de vuxna. Minst tre ungar finns det i grytet.

8 kommentarer:

  1. skoj! Det blir nog många grävlingar att fälla i höst..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajjemän! Och i höst tänkte jag utforska grävlingens kulinariska dimensioner, givetvis efter trikintest!

      Radera
  2. Grillad grävling kan nog vara gott,massa fett som ger smak

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ungefär så jag tänkte. Föreställer mig något som liknar grillade tjocka revbenspjäll. Men vi får se, det ger sig!

      Radera
  3. Vad roligt att ha dem så nära så det går lätt att spana på dem. Och det är inga problem med ditt ankhus?
    Jag har hittat ett bäverställe på grannjaktområdet. Inget jag får skjuta, men man kan väl spana? =)
    / Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid väldigt roligt att kolla på djur. Vår gård ligger i en väldigt rik och variationsrik biotop. Vi har gott om olika djur, kan på rak arm peka ut fem bebodda grävlinggryt inom jaktmarken. Ett dussin rävgryt känner jag också till, men de är lite mer nu och då använda. De senaste dagarna har jag ramlat på två tidigare okända rävgryt, båda ligger lite väl nära gården (det ena 50 m bakom ladugården). Och för att svara på din fråga, nej grävlingen har inte varit problematisk, det är räv vi har haft problem med.
      Men du får ju se till att få några fina bäverbilder!

      Radera
  4. Svar
    1. Tackar!
      Har man bara med sig rätt kamera så får man många motiv gratis när man ändå är ute med hunden..... Det var lite värre när man var ute med kamera bara för att leta motiv.

      Radera