Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 10 juni 2013

Elmia Wood och lite vargpolitik

I helgen var det Elmia Wood. Jag har under ett antal år arbetat i en monter på Elmia wood respektive Skogs-Elmia. Det har varit roliga erfarenheter, träffat en massa intressant folk, samt fått chansen att kolla in andras montrar. Efters om många skogsbrukare också är jägare brukar det vara en del jaktliga inslag, kanske så mycket som 5% av montrarna brukar ha koppling till jakt. Nu vet jag inte hur det var i år, men jag har svårt att se att det skulle varit annorlunda.Jägarförbundet var i alla fall där och rapporterar om det. Jägarnas Riksförbund har inte varit det tidigare år och var det antagligen inte i år heller, inte minst som det sammanföll med deras riksstämma. På riksstämman valde man att förtydliga att man är emot frilevande varg i Sverige, jag vet dock inte hur många av dem som inser att detta är en omöjlig vision så länge vi har undertecknat de internationella fördrag vi har. Men kanske kan den ståndpunkten bidra till att totalpopulationen varg sänks något i sverige. Den bidrar definitivt till att Svenska Jägareförbundet framstår som den jägarrepresentant som är meningsfull att föra en dialog med från myndigheters och bevarandeorganisationernas sida. Så kanske är förhållningssättet indirekt konstruktivt. Jag väljer i alla fall att se det så och stödjer därför BÅDE Jägareförbundet OCH Riksjägarna genom medlemskap.

Samtidigt som Elmia Wood pågick så ägde andra upplagan av Ullared Game Fair rum. Skall kolla med några som deltog lite senare och höra efter hur det var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar