Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 27 juni 2013

Den obehagliga frågan: SGT

Som ni säkert förstått har vi varg som stryker omkring inte allt för långt bort. Jag har skrivit om fårgårdar som fått besök i grannbyn och hur vi fått larm och förvarning via sociala medier (men inte länsstyrelsen). Detta har gjort att vi kunnat stänga in fåren när vi misstänkt närvaro av varg i just vår bys skogar. Men situationen är pressande. Det märker man när man samtalar med folk nere i byn.

De flesta vet att jag är en engagerad jägare. Har trots allt två för trakten ganska extrema jakthundar. Vanligast är annars tax, jämthund eller gråhund samt drever. Kanske är det det som gör att folk vågar säga saker till mig. Kanske är det det faktum att jag kommer utifrån, inte har några lojalitetsband som går generationer bakåt i tiden, eller för den delen fejder som kanske faller tillbaka en eller två föräldragenerationer. För sådant finns det gott om på landet. Jag är något annat, jag är obunden och har medvetet undvikit att ta parti.

Detta kan vara anledningen till att folk öppnar sig. Dels märker man att de är oroliga och okunniga kring den pågående vildsvinsetableringen, men detta är framför allt de som sysslar med spannmål eller vallodling. Sedan har vi djurhållarna som vräker ur sig sin oro över vargen. De kommer med mer eller mindre dolda uppmaningar som ligger i linje med S-G-T, dvs Skjut-Gräv-Tig. Men det intressanta är att det snacket inte kommer på tal inom jaktlaget. Visst är man oroad över vargen men något snack om S-G-T förekommer inte.

Detta kan vara väl värt att fundera lite över för dem som ständigt ryar om jägarnas stora hat mot rovdjuren. För det är inte en beskrivning som jag känner igen mig i speciellt mycket.

Bilden ovan är länkad från Mikael Jägares blogg. En väldigt intressant och skrämmande blogpost om vad som händer när ett djurs värde devalverats. I detta fall vargens värde i Ryssland. Det är en utveckling vi kan komma att uppleva om inte vi får förvalta vargstammen och reglera dess mängd genom legal jakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar