Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 7 maj 2013

Pilgrims tillfälliga betraktelser - konstig religiös liknelse med en jakthund

De ila likt jakthunden för att föra
syndare till Kristus.
Ur Karl Palmberg Pilgrims tillfälliga betraktelse från 1912, kapitlet Jämmerskriet från andra stranden eller Olika sätt att hjälpa och bästa sättet att hjälp

Jag blir lite betänksam när jag läser citatet av missionsprästen Palmberg från Jönköping som jag ramlade på av en slump.Vad menar karln egentligen? Den vanliga liknelsen är ju att människorna är guds lamm och då borde det vara en vallhund som för flockens förlupna får till frälsning. Men här är det en jakthund som för syndaren till Kristus.

Vad innebär det?
Är det tänkt att syndaren aktivt skall jagas och fällas?
Pläderar Palmberg för en spansk inkvisition i sin liknelse?
Eller skrev han bara fel?

Hur jag än läser sidorna kring citatet blir jag inte riktigt klok. Ja inte på mer än att Palmberg var en hård predikant som trodde på ett svavelosande helvete.

3 kommentarer:

  1. Det kan ju vara en apportör han menar....
    En mysig labbe...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte inte på det... Så måste det ju vara.

      Radera
    2. Och en labbe matchar ju en svartrock.

      Radera