Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 4 maj 2013

Övningsskytte, fågel

För ett tag sedan la jag ett träningspass med skytte på fågelformad måltavla. Jag valde ett uppmätt avstånd om 50 m, kändes som ett rimligt avstånd för skytte med min CZ455 som nu har sin 22LR pipa på plats. Plockade en gammal ask ammo i skåpet, CCI green tag tävlingsammo. Skulle tro att den var från 1980-talet, då det är väl bra att skjuta upp den tänkte jag. Inledde övningen med att skottställa kikaren, eftersom jag inte ville gå fram sköt jag tre 5-skottsserier för detta ändamål.


Fortsatte med 75 skott mot fågelfigurens kropp. Figuren är lite drygt 20 cm från näbb till stjärt. Bra storlek för övning för kråkfågel, duvor och ripor med andra ord. Som ni själva ser på bilden ovan hade lejonparten varit direkt dödande. Även om bilden ovan är från ett senare träningstillfälle enligt samma upplägg så är träffbilden löjligt lik även om stödet vid fototillfället var jägarmässigt. Avslutningsvis sköt jag tio huvudskott, 8 av 10 hade varit dödande.

1 kommentar:

  1. Vi tränar lerduveskytte varje lördag, jag har köpt mig en Beretta silver pigeon nu för det ändamålet.
    Småttingarna växer så det knakar, alla väger nu över 500 gr.
    Hur går det med din valp?

    SvaraRadera