Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 18 maj 2013

Kattuggleunge

Skulle skjuta in en bössa igår. När jag kom till skjutvallen låg där en dunig liten fågelunge på betonggolvet. Klar och tydlig rovfågel, ögon framåtriktade gör att det måste vara en uggla. Storleken gav vid handen att det bör vara kattuggla.

Ringde lite villrådig till länsstyrelsens naturvårdsenhet för att höra mig för. Pratade med en hjälpsam man som tyckte jag skulle sätta ungen på en gren i lämpligt träd. Jag funderade på det sedan insåg jag var boet var och förde ungen tillbaka dit.

Hoppas den klarar sig. Jag gillar ugglor!

4 kommentarer:

  1. Men så söt! Hoppas verkligen den klarar sej :)

    SvaraRadera
  2. Häftig,jag hade en uggla som hoa utanför fönstret igår kväll.. Troligtvis kattuggla då de är vanliga hemma. Jag har lockat in flera med muspip i samband med rävjakt

    SvaraRadera
  3. Hoppas den klarade sig, måste varit kul o se en unge så nära

    SvaraRadera
  4. Det har varit mycket kontakt med kattugglor det senaste. Grannen hade ju en i sitt vårdträd som jag väl la ut bilder på.
    Jodå, här: http://lipoptena.blogspot.se/2013/02/en-trott-en.html

    Jag hoppas åxå att den klarar sig. Självklart. Men jag vet inte. Tycker att platsen för häcknng var illa vald. Rätt överhängande risk för omfattande störning periodvis. Borde vara farligt för hörseln... Som de ju är väldigt beroende av...

    SvaraRadera