Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 27 maj 2013

En fullspäckad helg

Den gångna helgen har varit minst sagt fullspäckad. Ni märker det genom att jag, tvärt emot min målsättning om minst ett inlägg per dag, inte skrivit något sedan i fredags. Nåväl här kommer en lite uppdatering.
Fredagskvällen ägnades, efter att jag lagt ungarna, åt att plastbädda 6,5-an. Nu hoppas jag att jag får ordning på precisionen i nya kolven. Får jag inte det så byter jag nog tillbaka till den gamla.....

Lördagen inleddes med ett besök hos Kalle och en koll på vorsteh-valparna. Nu var det några veckor sedan vi såg dem senast och jisses vad de växt och utvecklats. Nu var det ett halvdussin busiga trinda högoktanvalpar som inte kunde vara stilla. Alla for omkring som yrväder. Alla sex tog för sig ordentligt. Ingen var blyg och tillbakadragen, vilket var kul att se. Tre av dem var lite större och tre aningen mindre.

Nästa besök blir om någon vecka. Då är det väl dags att försöka bestämma sig för vilken individ det blir. Det enda som är säkert är att det inte blir hanen. Visst är han fin, men vi har redan en tik så det kan bli helt tokigt om vi tar honom.....

 Lördagen fortsatte med mer valperier. Våra vänner Heikki och Jessica kom förbi med sitt nyförvärv. En nio veckor gammal jax. Dvs resultatet av en tjuvparning mellan en jämthund och en tax. Nu kan man ju alltid fundera över hur man skall göra om något sådant händer. Skall man ta bort valparna eller sälja dem? Jag vet faktiskt inte. Jag kan se tanken med att behålla korsningar samtidigt som jag ser poängen med ren avel. Hur som helst, tikvalpen i fråga var riktigt fin och lovande. Verkar vara rätt kaxig och godmodig. Den gick tydligen igång ordentligt på den rådjursklöve som Heikki presenterat för henne. Det skall bli roligt att följa jax-ens utveckling.

Söndagen var inte mindre uppbokad den.

Inleddes med fårklippning. Bra att ha gjort det innan jag släpper flocken på sommarbetet. Tanken är att detta skall göras i början av juni, om betet räcker en vecka till i nuvarande hage vill säga.... Jag är ingen fena på fårklippning så de fick punkfrilla, dvs "skit samma hur jag ser ut".

Fortsatte dagen med ett sista sågpass. Kapade upp de sista liggande stammarna. Nu återstår att köra hem och göra ved av det hela. Det får ta den tid det tar för vi är i hamn med nästa vinters ved sedan någon månad så det vi gör nu blir för vintern 2014-5. Skönt att för en gångs skull ligga lite i framkant med detta.

Söndagen avslutades med ett besök hos mina föräldrar. Det var ju trots allt mors dag även om jag var rätt dålig på att uppvakta mödrarna i min närhet denna dag....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar