Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 25 januari 2013

Recension: En liten bok om hagelvapnet

En liten bok om hagelvapnet är en nyutkommen specialbok om just hagelvapen skriven av den synnerligen kunnige Tobias Hassel (skribent i Vapentidningen tillika känd som PMT på diverse forum). Boken är på lite drygt 300 sidor, tätskrivna & faktaspäckade sådana kan tilläggas! Här har jag nog min egentligen enda invändning mot boken. Jag hade velat ha ett par cm marginal på varje sida, tillräckligt mycket för att kunna anteckna. Nu sticker det ut remsor av postit-lappar med sökord lite över allt i mitt exemplar. På ett forum skrev jag för övrigt detta, som jag fortfarande håller fast vid:
Enda invändningen som jag har är att den borde haft bredare marginaler så att jag hade kunnat göra anteckningar där!
 Boken är pedagogiskt upplagd i 8 delar (innehållsförteckningen som pdf hittar ni här). Delarna är:
  1. Historik om hagelvapnet (ca 20 sidor)
  2. Hagelvapnets delar (ca 55 sidor)
  3. Hagelvapnet (ca 70 sidor)
  4. Hagelpatronen (ca 12 sidor)
  5. Vapnet och patronen (ca 40 sidor)
  6. Prestanda (ca 12 sidor)
  7. Om skytte och fysiken kring skytte (ca 12 sidor)
  8. Appendix (totalt ca 75sidor om: stämplar som kan finnas på bössorna; om hagel enligt olika måttenheter; internationella standarder för tryckmätning etc; vad man skall tänka på när man köper begagnat; rengöring och vård)
Som synes en synnerligen fokuserad bok. Den handlar om hagelvapen kort och gott. Med vissa utvikningar kring brytvapen i allmänhet kan tilläggas. Skall man som recensent göra det lätt för sig så kan man direkt konstatera att i princip allt behandlas. Och det går att återfinna ganska lätt via ett omfattande index med uppslagsord.

För mig var det kanske inte helt självklart hur oerhört olika hagelvapen kan se ut beroende på skjutstil. Att det gäller att hitta ett vapen efter sin skjutstil eller låta anpassa det vapen man har.

Att redigera en bok är jobbigt och svårt. Att arbeta bort korrekturfel är ett hästarbete där den första 95 procenten snabbt fångas in, de kvarvarande kräver nästan dubbelt så mycket arbete. Den sista procenten fel får man nästan aldrig bort, inte ens med professionell redigering. Till och med praktverk som "Jakt i norden" dras med fel, kanske är det bara jag som sett att bilder placerats så de täcker ett par textsjok när det hela har monterats (i indesign?). Det finns en del missar i Hassels bok, och det gör det i de böcker jag skrivit eller varit redaktör för med kan tilläggas. Man kommer inte ifrån det. Däremot är det mängden missar som skiljer proffset från den glada amatören. Hur som helst, det finns inga tunga fel i Hassels bok, inget som gör att man kan missförstå något och det är det enda som räknas för en bok som den här. En bok som utan tvekan kommer att bli en klassiker. En klassiker som i framtiden riskerar att vara lite svår att få tag på eftersom Hassel ger ut boken på eget förlag (print on demand?). Distributionen sköter han också på egen hand. Jag tycker att mycket skulle vara vunnet om han lyckades få till professionell distribution av boken, kanske sker det lättast via Settern som redan nu distribuerar en del andra förlags böcker.

Vem borde då skaffa boken?

Jag ser framför allt två primära målgrupper:
  1. Den som vill lära sig mer om de vapen som man använder i jakten. Detta oavsett om man ser vapnen som redskap eller som vapen.
  2. Den som planerar att köpa ett begagnat hagelvapen och på egen hand vill undvika att göra ett dåligt köp.
Jag kvalar nog in i grupp 1. Jag är vapenintresserad och tycker att jag kan mer om vapen än den genomsnittlige jägaren. Trots detta lärde jag mig kopiöst mycket av att läsa Hassels bok, det skulle inte förvåna mig om jag har tredubblat min kunskap om hagelvapen.

Kan jag rekommendera boken?

Absolut. Jag tycker att alla som jagar något sånär frekvent med hagelvapen borde kika i den emellanåt! Man kanske inte behöver köpa den själv, men köp för all del in ett exemplar till jaktlaget och låt den cirkulera. De som läser den kommer att få mycket större förståelse för sina vapen.

Boken kostar 350 kr + frakt och den kan beställas här.

4 kommentarer:

  1. Va bra du är!!! Bra recension du gjort.
    Ingen jakt blir det imorgon. Älg/gris inställd då vi var få som ville delta. Då var det ine läge att hyra in hund.
    Taxarna tar sovmorgon o vi med imorgon :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack!
      Vi får väl se om jag luftar missan idag eller ej. beror främst på resten av familjen.

      Radera
  2. Man får tacka för en seriös recension!

    En liten kommentar, att boken än inte finns mer än via min hemsida beoror helt på ekonomiska orsaker. Så länge boken säljs via min sida så har jag pengarna, ska den säljas via andra kanaler ska ju dessa också leva - och det har jag inget emot på något vis. Men när den sålt 300 exemplar ska jag göra den tillgänglig att beställas av bokaffärer och andra som vill sälja den.

    /T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen det går vägen, boken är värd en bra spridning. Hoppas att min lilla text gjort att några fler hittat fram till den...

      Jag kommer snart att pusha den lite till, det blir när jag recenserar Moens bok om jaktvapen. De två böckerna är som gjorda att komplementera varandra.

      Radera