Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 29 januari 2013

Myskankor från Jakt-kungen

På bilden ovan syns vårt växthus. Det ställde vi i ordning för ett par år sedan. Där har vi odlat chilli och tomater, ibland lite physalis. Nu växer inget därinne. Allt är dött och visset.
Eller nej.
Inte riktigt.
Något rör sig där inne.
En drake!
Med tre prinsessor!

De anlände igår. Jag hämtade dem i grannbyn. Hos en jakthandel på nätet. Jakt-Kungen heter den. Paret som driver butiken var trevliga och sympatiska. Och jag tackar för fjäderfäna.

8 kommentarer:

  1. Kul,då kommer du ha 45-60st små ällingar i sommar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte helt fel, slaktar man dem när de är stora nog så får man rätt mycket riktigt gott kött.

      Radera
  2. Så kul med ankor! och fina är dom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevliga djur är det allt. Det känns kul att vi åter har en grupp sådana.

      Radera
  3. Vilka kul grejer du gör......va fina de var..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju kul med djur! Och jag fick inte ha speciellt många djur när jag var liten så nu kompenserar jag och utsätter mina barn för det jag själv hade velat uppleva....
      Jag kanske återkommer med ett inlägg om det fåtalet djur (ekorre, svala mm) jag hade som liten.

      Radera
  4. Kul med myskankor! Har du skaffat dom för att få mat, för att de ska hålla efter mördarsniglarna eller bara ändå? Känner igen backlash effekten... Fick inte ha en egen hund som barn, ibland har jag haft upp emot 20 här hemma samtidigt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En baktanke är såklart sniglarna som vi börjat få ganska gott om. Men min erfarenhet sedan tidigare är att myskorna inte är så förtjusta i vuxna sniglar. Men småsniglar och framför allt ägg slukar de med glädje. Att de ger superfina ägg är inte helt fel, eventuella ällingar kommer att få växa upp men slaktas frammåt höstkanten. Köttet är fenomenalt gott, bland det bästa fågelkött jag ätit.
      Så svaret är nog allt.
      Som sagt, djur är kul, jag återkommer med lite om det framigenom.

      Radera